Bergens
Tidende Morgen, 11.10.1997
Verk av Bernstein, Carter og Schubert
Ole Bøhn, fiolin
Jin Wang, dirigent
Bergen Filharmoniske orkester
Grieghallen
Interessant dialog mellom modernisme og tradisjon
En lettbeint, ustyrlig kitchy ouverture av Leonard
Bernstein, en tung modernistisk fiolinkonsert av Elliott Carter, en klassisk
romantisk symfoni av Franz Schubert: Det var svært å finne den røde tråden i
dette programmet. Umiddelbart virket det som om det var satt sammen alene for å
prøve dirigenten Jin Wang, prøve hvordan han klarer seg sammen med BFO i helt
ulike typer musikk. Men heldigvis ble resultatet ikke helt så schizofrent som
man kunne frykte det. I det minste oppstod det i løpet av kvelden en
interessant musikalsk dialog mellom Carter og Schubert.
Carters konsert er skrevet på bestilling av kveldens solist,
Ole Bøhn, som uroppførte den i 1990. Det er snakk om et alderdomsverk: en 82 år
gammel komponist ser tilbake – på
modernismen, på konserttradisjonen – og skaper en meditativ tre-fløyet sats der
fiolinen konstant er i fokus, i konserterende, nesten kammermusikalsk dialog
med orkestret. Et krevende verk for solisten – og for orkestret: spesielt
treblåsere og messing er hele tiden eksponert og beveger seg i et flombelyst,
åpent landskap uten sikre musikalske støttepunkter.
Det er et av den slags verk som det må jobbes med over
lengere tid før man lærer å bevege seg fritt og sikkert omkring slik at det kan
bli sammenheng og mening i musikken. Og selv om det ennå ikke er etablert noen
fast tradisjon for hvordan verket skal spilles, så var det vel tydelig at
Bergen Filharmoniske Orkester godt kunne ha brukt noe mer prøvetid og gått et
par runder mer med denne musikken. Når resultatet allikevel ble så bra som det
faktisk ble denne torsdag kveld, skyldes det for det første at verket har en så
klar form at de bærende strukturer blir stående, selv når ganske mange detaljer
forsvinner underveis i en litt usikker oppførelse, for det annet at Ole Bøhn,
som jo kjenner dette vanskelige verket ut og inn, hele tiden skar igjennom og
satte fiolinstemmen i sentrum med imponerende musikalsk autoritet.
Etter pausen ble det flere store former og klare strukturer,
men nå av det mer tradisjonelle slaget: Schuberts niende symfoni – med
dirigenten Jin Wang og orkestret i fint samspill. Wang demonstrerte bra
oversikt over de store musikalske forløpene og sikker håndtering av detaljene
med tydelig markerte skift i tempo og dynamikk osv. Det ble en oppførelse hvor
det meste fungerte på det rent tekniske planet. Men også en litt stiv, keitet
oppførelse uten den helt store glød og indre spenning. En oppførelse som var
mer tro mot Schuberts bokstav enn mot hans ånd.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar