Verk av Diepenbrock og Mahler
Nathalie Stutzmann, alt
Riccardo Chailly, dirigent
Koninklijk Concertgebouw Orkest
Grieghallen
En av de mest overbevisende Mahler-fortolkninger i manns minne
Årets Festspill har vært preget av sterke kvinner og dype,
mørke stemmer. Randi Stenes mezzosopran, Kim Kashkashians bratsj – og nå sist:
Nathalie Stutzmanns overdådige alt.
Jo visst, det er bare å takke og bukke. Festspilldirektøren
har gjort det igjen, brakt enda et av tidens internasjonale toppnavn til
Bergen: Plutselig står hun der – Nathalie Stutzmann, den store, franske
Schumann-fortolkeren – en lørdag kveld i Grieghallen, sammen med Concertgebouw
orkestret og Riccardo Chailly, som solist i nederlandske Alphons Diepenbrocks
«Hymne til Natten» med tekst av Novalis.
Det er et stort anlagt verk, tungt, flott, et stykke
velhengt senromantikk med minnelser av Wagner. Og Stutzmann følger opp hver
eneste nyanse i musikken og i Novalis' tekst – med en stemme som både kan være
som «drueklasenes gyldne elv» og som «mandeltreets vidunderolje», melankolsk
tilbaketrukket når det kreves, og av og til, på sentrale steder, med et
langsomt vibrato som starter helt inne i kjernen av tonen og slutter med å åpne
tekstens nattehimmel.
Festspillpublikummet «couldn't care less». Reaksjonen
etterpå var høflig, kjølig og dypt uinteressert. Folk skjønte visst ikke helt
at de her, med Novalis' ord, hadde fått overrakt «nøkkelen til de saliges
boliger».
Til gjengjeld var det sikkert ingen som var i tvil om at noe
fantastisk kom til å skje da Riccardo Chailly og Concertgebouw'ene satte an til
Mahlers femte symfoni. Først den ensomme trompeten, det stille, klokkeklare
messingsignalet som vokser og blir til en fanfare. Så: en orkestral erupsjon av
titanisk velde som ryster Grieghallen helt ned i betongfundamentet. Og så: det
brå omslag, de dype strykeres inntog, melodisk syngende, strømmende. Jo, sannelig, her ble
perleporten slått opp, på vidt gap – for en av de mest overbevisende Mahler-fortolkninger
i manns minne.
Det er fremdeles ikke lett å spille Mahler, men
nederlenderne har åpenbart denne musikken skrevet inn i genene. For her var det
endelig en oppførelse hvor man følte at alt ble spilt etter den opprinnelige
hensikten, hvor man kunne høre hver eneste av Mahlers pedantisk nøyaktige markeringer av tempo
og dynamikk, hvor adagietto'en ble åpnet «sehr langsam», «seelenvoll», slik det
står skrevet i partituret, hvor de komplekse instrumentblandingene hver gang var
i optimal balanse.
Og man skjønte at selv om Mahlers musikk måtte vente et
halvt århundre, helt frem til oppfinnelsen av LP platen og stereoen, før den
for alvor ble hørbar, så er det tross alt i konsertsalens offentlige rom den
hører hjemme. Det er først her man riktig kan overskue det voldsomme, brede
musikalske lerretet som slås opp, det uendelig kompliserte tematiske vevet,
melodiene som beveger seg gjennom rommet fra instrument til instrument. Og det
er kun her man får den fulle opplevelsen, det ultimative rush når hele
orkestret plutselig samler seg og blir til en eneste bankende, dunkende organisme i en frådende utblåsning,
anført av høyt løftede horn og oboer.
Etterpå var det var stående applaus, drøssevis av
fremkallelser, bravorop til hornene, til messingblåserne, til hele dette
fantastiske orkesteret. Og blomster til dirigenten. Som beskjedent sendte dem
videre til den fabelaktige førstetrompetisten.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar