Verk av Mozart, Hindemith og Tsjaikovskij
Nikolai Petrov, klaver
Michael Christie, dirigent
Bergen Filharmoniske Orkester
Grieghallen
Klavergiganten Nikolai Petrov i fantastisk tolkning av Tsjaikovskijs første klaverkonsert.
Juleferien er for lengst forbi. Men Bergen Filharmoniske
Orkester har ennå ikke funnet tilbake til høstens storform. Og uansett at
torsdagens unge gjestedirigent, Michael Christie, virket både sympatisk og
teknisk kapabel, formådde han ikke å fyre ordentlig opp under kjelene og få
turtallet opp.
Det startet med en litt treg, ukonsentrert versjon av
ouverturen til Mozarts «Tryllefløyten», inklusive et par fatale skjeve
innsatser i treblåserne. Og det fortsatte med Paul Hindemiths «Mathis der
Mahler»-symfoni fra 1934 som ble spilt kjølig, korrekt - og helt uten nerve,
helt uten entusiasme. Hva man for så vidt ikke kan fortenke orkestret i. For
20-30 år siden diskuterte man fremdeles om Hindemith skulle plasseres på den
ene eller den andre siden i 30-årenes kulturelle og politiske geografi. I dag
fortoner slike spørsmål seg som temmelig irrelevante. Enhver kan høre at
«Mathis der Mahler»-musikken er enfoldig, brautende og tilbakeskuende. Hvilken
fraksjon av 30-tallets tyskdomsrørsla den sokner til, er en detalj som
historikerne får ta seg av. Om musikken fremdeles kan spilles i en konsertsal,
er derimot et spørsmål for musikere og dirigenter. Ifølge Michael Christie og
BFO er svaret nei: Dette er musikk som er utgått på dato.
Etter pausen: Nikolai Petrov kommer inn, setter seg ved
klaveret, slår an de første akkordene i Tsjaikovskij klaverkonsert nr. 1 - og
med en gang ser verden helt annerledes ut. Fra første takt forstår man hvorfor
denne russiske giganten nevnes i samme åndedrag som Richter og Gilels.
Overlegen teknikk, fysisk styrke, arkitektonisk overblikk - jo visst, alt dette
har han. Men også kunstnerisk modenhet, innsikt, dyp forståelse for den
egentlige musikalske substansen i dette forterskede verket. Der de fleste andre
pianister, selv de aller største, spiller Tsjaikovskij-konserten som et vulgært
støyende bravurnummer - der demper Nikolai Petrov klangen ned, setter de
lyriske momentene i fokus og gjør hele tiden nye funn, nye, eventyrlige
oppdagelser.
En legendarisk pianist. En gjennomtenkt, gjennomkontrollert
og gjennomartikulert tolkning. En virtuositet som aldri er sitt eget mål, men
som alltid står i verkets, musikkens tjeneste. Den sluttet egentlig ganske bra,
denne torsdagen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar