Verk av Mendelssohn, Elgar og Brahms
Andrea Bönig, alt
Simone Young, dirigent
Bergen Filharmoniske Orkester
Grieghallen
Oppturen fortsetter: BFO og Simone Young i flott tolkning av Brahms' 3. symfoni.
Ingen kan klandre programkomiteen i Harmonien. Da programmet
i sin tid ble lagt, var det naturligvis umulig å forutsi at Mendelssohns «Havblikk
og lykkelig seilas» (Op. 27) og Elgars idylliske «Havbilder» (Op. 37) skulle
spilles mindre enn en uke etter Sleipner-katastrofen. Og ingen ville vel heller
kreve at de to verkene skulle vært tatt av programmet. Likevel virket det
riktig at Lorentz Reitan innledet torsdagskonserten med noen ord om tragedien,
og at Simone Young gjorde pausen mellom de to verkene til en kollektiv
minnestund. En fin gestus, utført med takt og omtanke.
Når det gjelder musikken, konstaterer vi at oppturen
fortsetter for Bergen Filharmoniske Orkester. Det er det sikkert mange grunner
til, men vi som sitter i salen og bare hører det vakre sluttresultatet,
fokuserer naturligvis på Simone Young og hennes imponerende grep om orkestret
og verkene. Denne høsten har hun tatt BFO og publikum med på en begivenhetsrik
dannelsesreise gjennom den store, sentraleuropeiske tradisjonen. Torsdag kveld
var turen kommet til Brahms, til den 3. symfonien.
At Young har sans for de store formene og det lange trekket
i denne tradisjonen – det vet vi fra fremragende tolkninger av Beethoven og
Bruckner denne høsten. Men vi vet også at hun ikke nøyes med å innta rollen som
respektfull museumsvakt: hun møter tradisjonen med et karakteristisk
dobbeltblikk, ser den både innefra og utefra. I torsdagens gjennomkontrollerte
Brahms-tolkning fikk hun BFO til å spille verket innforstått, lojalt, som det
stykke fullblods romantikk det faktisk er, med alle klanglige detaljer på
plass, med nettopp dette store, drivende suget som formen krever. Men samtidig
analyserte og gjennomlyste hun verket, hun både fremstilte og fremviste det så
å si, renset det for 100 års brun sigarrøyk. Og demonstrerte at det under
patinaen ligger et stykke meget moderne musikk med fire komplekse satser i
klare farger. Alene temapresentasjonen i 3. satsen var hele kvelden verd.
Andrea Bönig er et navn som de siste årene er begynt å
klatre oppover på rollelistene i de store europeiske operahusene. Hennes
innsats i torsdagens versjon av Elgars «Sea Pictures», forteller kanskje at hun
ennå har et stykke vei å gå før hun klarer de helt store partiene. Stemmen
hennes er en alt, men hun følte seg tydeligvis best hjemme i mellomleiet og i
høyden, og demonstrerte underveis både bra teknikk og ekspressivitet – spesielt
da i de litt raskere, rytmisk profilerte sangene. Derimot virket hun
ukomfortabel med den dype innledningen til «Sea Slumber Song», og gjennom hele
verket var det mange steder hvor tolkningen var tøvende, og hvor det manglet
kraft og sikker intonasjon i dybden.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar