Bergens
Tidende Morgen, 22.03.1998
Verk av Britten og Elgar
Janice Watson, sopran
James Judd, dirigent
Bergens Filharmoniske Orkester
Grieghallen
Spennende fremføring av kontroversiel musikalsk rekonstruksjon
Det finns folk som ikke tåler det uferdige, folk som ikke
kan holde fingrene fra store komponisters etterlatte skisser, folk som
simpelthen er nødt til å jobbe med saken, prøve å sette stumpene sammen, få
orden i fragmentene. Og av og til går det jo bra. Vi kan bl.a. takke den slags
ildsjeler for at vi i dag har en fornemmelse av hvordan Mahlers 10. symfoni og
Bergs «Lulu» kunne ha blitt hvis komponistene hadde fått leve lenge nok.
Kan vi på samme måten takke Anthony Payne for hans arbeid
med skissene til Edward Elgars 3. symfoni? Torsdag kveld var vi på konsert med
Bergens Filharmoniske Orkester og den unge britiske dirigenten James Judd hvor
vi fikk anledning til å høre Paynes arbeid – bare en måned etter
verdenspremieren i London i februar. Men selv etter denne meget aktuelle, meget
spennende og meget kompetente fremføringen er det bestemt ikke lett å gi et
entydig svar på spørsmålet.
Det er problemer i selve utgangspunktet, både etiske og
musikalske problemer. Deryck Cooke rekonstruerte i sin tid Mahlers 10. på
grunnlag av Mahlers eget komplette utkast hvor det ikke manglet en eneste takt.
Anthony Paynes arbeid er ikke på samme måten en ferdiggjørelse der det dreier
seg om å få de siste brikkene på plass, det er snarere en konstruksjon av noe
helt nytt, en yngre komponists forsøksvise meditasjon «i Elgars ånd» over noen
av Elgars musikalske tanker. For Payne har måttet jobbe med et materiale der gjennomkomponerte,
fullt instrumenterte fragmenter ligger side om side med helt uferdige skisser
og der ingen ting har funnet sin endelige plass ennå, et materiale som ikke
inneholder en fullt utarbeidet plan over verkets større strukturelle
sammenhenger.
Det var denne ujevnhet i materialet som var mest slående på
torsdagskonserten. Riktignok var det mange typisk Elgarske trekk gjennom hele
verket - varm, rund instrumentalklang, intense melodilinjer osv. Men det var
samtidig også noe tørt og skjematisk over satsarbeidet, og mange rare, brå
overganger fra fullt utviklede sekvenser til noe som nærmest virket som Elgar
light. At verket er en problematisk hybrid fikk kanskje sitt tydeligste og
paradoksale uttrykk i finalen, den satsen der Payne personlig har tilføyet
mest. Strukturelt sett er dette egentlig den mest vellykkede, mest
sammenhengende satsen. Og samtidig den som virker mest fremmed og klinger minst
Elgarsk.
Før pausen var det også engelsk musikk, nærmere bestemt to
verk av Benjamin Britten. Først de fire mellomspill fra «Peter Grimes».
Deretter kveldens musikalske høydepunkt: »Les Illuminations», Brittens musikk
for sopran og strykere til Rimbauds ungdommelig-revolusjonære tekster. Den
amerikanske mediestjernen Barbara Bonney hadde for andre gangen meldt avbud til
en konsert i Bergen. I stedet fikk vi høre den unge engelske sopranen Janice
Watson som sprang inn med kort varsel
og imponerte med en gjennommusikalsk og overbevisende fortolkning av
Brittens opulente musikalske fantasier, en fortolkning der stemmens unge
glødende intensitet sto i det helt rette forholdet til Rimbaud-tekstenes
«fargete miniatyrer» med deres visjoner om det rene, kaotiske universet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar