Verk av Grieg, Chopin, Górecki og Mozart
Helge Kjekshus, klaver
Tomasz Bugaj, dirigent
Collegium Musicums Orkester
Logen
Helge Kjekshus i Logen med cool, konsentrert tolkning av Chopins andre klaverkonsert.
Han ser så beskjeden ut som han står der og hilser på
publikum i Logen. Helge Kjekshus, en ung mann i svart t-skjorte, litt brydd,
litt sjenert. Men skinnet bedrar. Så snart han åpner opp for solostemmen i
Chopins andre klaverkonsert, forsvinner det høflige, selvutslettende preget. Vi
hører en stor pianist som tar for seg et av litteraturens mest krevende verk og
spiller seg igjennom det, spiller det igjennom seg - med musikalsk autoritet og
tyngde.
Kjekshus har en teknikk og en formsans som plasserer ham i
samme divisjon som Andsnes og Gimse, og han har, som de, en helt egen,
personlig profil. Det er alltid noe befriende uimponert over hans spill, noe
nøkternt, nesten saklig. Og veldig nåtidig. I Logen på søndag demonstrerte han
hvordan Chopin kan spilles i dag - kanskje hvordan man nødvendigvis må spille
Chopin i dag? Ikke som pliktarbeid, ikke som pensum, men som konstruktiv
tilegnelse. Det ble en flott, konsentrert oppførelse, en bearbeidelse som trakk
denne 130 år gamle klaverkonserten ut av tradisjonens museum og gjorde den til
samtidsmusikk, en tolkning der grunnholdningen nok var cool, men hvor også de
mer drømmende, romantisk fantaserende momentene i denne forunderlige musikken
fikk lov å folde seg ut.
Underveis hadde Kjekshus bra følge av polske Tomasz Bugaj,
en energisk, åndsnærværende dirigent som også jobbet bra sammen med Collegium
Musicums Orkester i resten av kveldens program. Dette orkestret er, som kjent, sammensatt
av både profesjonelle og amatører. I tillegg er det en del gjennomtrekk i
rekkene slik at formen kan være ganske vekslende fra gang til gang. Om
Collegium Musicum 2000 blir en bra årgang, er derfor vanskelig å si på grunnlag
av bare en enkelt konsert.
I søndagens åpningsnummer, strykerversjonen av Griegs
Holberg-suite, var det f.eks. mange nydelige detaljer, bl.a. noen flotte
innsatser i celloene, men helhetsinntrykket var likevel at den samlede
strykerklangen var for tynn og at det var ganske store intonasjonsproblemer
underveis, spesielt i første og andre fiolinene. Tilsvarende problemer viste
seg da blåserne sluttet seg til strykerne i Chopin-konserten: litt for mange
ujevne fraseringer, litt for mange tutti-passasjer som startet småsurt og kun
langsomt kom seg i vater, osv.
Men det sluttet med en glimrende tolkning av Mozarts
Prager-symfoni hvor alt var på plass. Og når Mozart er god, er allting
godt.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar