Nokon
kjem til å komme
Musikk:
Knut Vaage
Tekst:
Jon Fosse
Medvirkende:
Siri Torjesen, Lars Fosser og Nils Harald Sødal
Regi:
Michael McCarthy
Scenografi:
Simon Banham
BIT 20
Ensemble
Dirigent:
Ingar Bergby
Opera
Vest
Black
Box, Oslo
«Nokon kjem til å komme» av Knut Vaage og Jon Foss har klare musikalske kvalitetar, men òg ein del problematiske sider.
Dei står
på bryggja og ser på det verbitne landskapet. Ho og Han. Dei gleder seg til å
vera saman i det gamle huset dei nett har kjøpt. Men det varer ikkje lenge før
uroa og tvilen byrjar. Det er så audt her, seier Ho. Og likevel ikkje aud nok.
Dei vert nok ikkje åleine, trur Ho.
Og sant
nok: Nokon kjem til å komme – nemleg Mannen, han som selde dei huset. Fortel
Jon Fosse i stykket sitt. Og fortel Knut Vaage som har gjort stykket om til ein
kammeropera for tre songarar og ein handfull musikarar.
Det har vore
mange eksperiment med å skriva norsk samtidsopera i det siste. Men dette er nok
det mest ambisiøse til dato. For i motsetning til føregangarane sine har Vaage
valt å prøva krefter med ein stor, rik tekst, med eit scenisk verk som i
utgangspunktet er så musikalsk skrive at ein lurer på om det eigentleg er nokon
grunn til å leggja meir musikk til.
Prosjektet
er dristig – men resultatet som hadde premiere i Oslo på fredag, er på mange
måtar vellukka. Vaage har skrive musikk som nett ikkje freistar å mima Fosses
særeigne, repetitive stil, men som likevel matchar teksten – med eigne middel.
Ein
merkar det alt i ouverturen der Vaage med enkle grep skaper eit musikalsk
kystlandskap med knirkande togverk, bølgjeslag, måseskrik og klokker i det
fjerne, eit svevande, ope univers der alt kan henda. Og når dramaet da startar,
fortset musikken med eit sinnrikt system av melodistumpar og musikalske
effektar som vert vovne saman til ein biletrik og stemningsskapande
komposisjon.
Det er
mykje å bryna seg på her for songarane. Så mykje at barytonen Lars Fosser enno
ikkje var heilt komfortabel i rolla som Han. Det var problem i høgda, og
tekstuttalen hans vart svekt av ein generell stongande frasering. Til gjengjeld
treivst Siri Torjesen avgjort med denne musikken og song den sentrale rolla som
Hun med både musikalsk og dramatisk autoritet.
Jon Fossa
er den mest spelte norske dramatikaren i utlandet sidan Ibsen. Om Vaage med
«Nokon kjem til å komme» vert den mest spelte norske operakomponisten sidan
Bibalo, får me sjå. Verket har sine klare musikalske kvalitetar, men òg ein del
problematiske sider.
For
eksempel er det litt for mykje «Hollywood» her, altså «underlegningsmusikk» av
det klassiske slaget, musikk som tydeleggjer og understrekar, musikk som
forenklar ein tekst som i utgangspunktet var open og urovekkjande fleirtydig.
I tillegg
har Vaage gjort massive kortingar i teksten. Styrken hjå Fosse er jo nett
«tropismene», dei umerkelege stemningsskifta, dei ørsmå psykologiske rørslene
som glir gjennom den lange, lange dialogen. Her går Vaage brutalt inn, skjer
vekk og lèt musikken fortelja korleis me kom frå A til B. Det som på denne
måten vert attende er handlingsskjelettet, ikkje dei kanskje viktigaste poenga
i teksten.
Regissøren
Michael McCarthy har gjort eit liknande val: Han lèt alle dei tre personane
vera permanent til stades på scenen. Eit spenstig grep – som diverre svekkjer
den generelle krafta i stykket. I den opphavlege teksten kjem Mannen berre til
syne i to korta episodar. Når han no i denne operaen konstant luskar omkring i
utkanten av scenebiletet, vert den uklåre frykta og uroa som heile tida trugar
tilhøvet mellom Han og Hun brått til noko veldig kontant, noko alt for
handfast.
Det er
Nils Harald Sødal som speler denne Mannen. Og han er utruleg bra i rolla. Den
musikalske prestasjonen er i topp, han syng ein flott, sikker tenor, og har så
i tillegg stor scenisk utstråling og nærvere. Han leverer den flottaste
prestasjonen denne kvelden. Utan tvil. Men etterpå tenkjer ein på om det no er
så lurt av regissøren å la han framstelle Mannen på denne måten.
«Ein
ganske vanleg mann» – skriv Fosse. Men når denne ganske vanlege mannen vert
framstelt som demonisk, sjarmerande
psykopat, og når teksten vert redusert til ein nokså enkel intrige, då forsvinn
den luftige, merkelege tonen i stykket og det vert til ei nokså vanleg
historie om ei flørtande kvinne som lèt seg forføra av eit framandt sjarmtroll.
Men, men –
mykje vil sikkert falla betre på plass når stykket går seg til under dei
komande framføringane. Det skal verta interessant å sjå det enda ein gong når
det om kort tid kjem heim til Bergen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar