Ludvig van Beethoven: Missa Solemnis
Ragnhild Heiland Sørensen (sopran), Anna Einarsson (alt),
Ivar Gilhuus (tenor) og George Emney (bass).
Bergen Domkantori
Domkirkens orkester
Dirigent: Magnar Mangersnes
Domkirken
Magnar Mangersnes og Bergen Domkantori oppfører Beethovens Missa Solemnis
Uken står i Beethovens tegn. På torsdag oppfører BFO den
niende symfoni i Grieghallen. På søndag kunne man høre Missa Solemnis i
Domkirken. Som en slags forberedelse til torsdagskonserten. For Beethoven skrev
denne messen i samme periode som den niende. Den har samme gigantiske
dimensjoner, og likner også symfonien på mange andre måter. Likevel har den
aldri oppnådd samme posisjon. Hvilket blant annet skyldes at Gloria- og
Credo-satsene er vanskelige å få grep om. De er så enorme, så tettpakkede med
stoff at de nærmest sprenger alle proporsjoner.
Det var tydelig at Magnar Mangersnes hadde jobbet hardt med
domkantoriet forut for søndagens fremføring. Klangen var finslepet,
artikulasjonen forbilledlig klar, og koret hadde det nødvendige overskuddet til
å klare både de store, dramatiske utblåsningene og de sarte, inderlige nedblendingene. Med seg i Domkirken hadde
Mangersnes dessuten et solid orkester med mange kjente ansikter og, ikke minst,
en imponerende sterk solistgruppe med Ragnhild Heiland Sørensens blendende
sopran i toppen.
Når denne fremførelsen likevel ikke overbeviste helt,
skyldes det selvsagt at det er vanskelig å få balanse i verket, vanskelig å
finne et samlende grep som kan åpne det. Men også, og vel så meget, at selve
fremførelsen virket noe atspredt. Mangersnes konsentrerte seg først og fremst
om koret mens orkestret og solistene drev hver med sitt. Og alle disse gode
kreftene løste selvsagt alle oppgaver profesjonelt. Men man fikk aldri helt
fornemmelsen av at de var samlet om en felles oppgave. Bortsett fra da Åsta
Jørgensens eteriske fiolinsolo i Benedictus-satsen plutselig fikk alle til å
lytte og bøye seg mot hverandre og løfte musikken i felleskap. Til Beethovens
høyder.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar