Verk av Schönberg og Valen
Florian Kellerhals (fiolin), Hjalmar Kvam (cello), Nils Henrik Asheim (klaver), Vidar Austvik (fløyte) og Håkon Vestly (klarinett).
Festspillene
Troldhaugen
Fartein Valen møter Arnold Schönberg på Troldhaugen
Det ble spilt samtidsmusikk i Troldsalen på torsdag. Riktignok var verkene skrevet mellom 1907 og 1935. Likevel virket musikken høyst
levende og nåtidig. Sterk og radikal i uttrykket. Kompromissløs på en måte som
får mye av vår tids musikk til å virke blek og konfliktsky. Men så var det da
også verk av Fartein Valen og Arnold Schönberg det dreidde seg om. Komponisten
og pianisten Nils Henrik Asheim hadde sammensatt et interessant, tankevekkende
program som han fremførte sammen med medlemmer av Stavanger Symfoniorkester
under ledelse av fiolinisten Florian Kellerhals.
Det er mye som forbinder Valen og Schönberg: De har et
felles utgangspunkt i senromantikken. De er begge lidenskapelig opptatt av
kontrapunktiske former. De bryter begge med den høyspente ekspressionismen og
tar spranget inn i en uviss, atonal framtid. Alt dette er velkjent. Det fine
med torsdagens konsert var at man her faktisk fikk demonstrert slektskapet,
ikke som musikkhistorisk pensum, men som klingende musikk. Slik at man formelig
kunne høre forbindelseslinjene avtegne seg i luften – mellom Schönbergs Sechs
Klavierstücke op. 19 og Valens Fire klaverstykker op. 22, og mellom de to
oppbruddsverkene, Schönbergs Kammersinfonie nr. 1, op. 9, spillet i Anton
Weberns transkripsjon, og Valens Trio, op. 5.
Spesielt de to siste verkene fikk en overbevisende sterk og
temperamentsfull fremførelse. Asheims transkripsjon for kvintett av Valens
orkesterverk Nenia, op. 18 virket derimot litt for spinkel og sprikende i
uttrykket. Dessuten bør det vel for god ordens skyld bemerkes at det ikke –
absolutt ikke – var noen god ide å la Florian Kellerhals spille
fiolinminiatyrer skrevet av Asheim inne mellom satsene i Schönbergs Sechs
Klavierstücke og Valens Fire klaverstykker. Selv i disse postmoderne
samplingtider gjelder prinsippet om «droit morale» fremdeles. Det er fremdeles
grenser for hva man kan tukle med. Moralske grenser. Og kunstneriske.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar