Boulez 80 år
Pierre-Laurent Aimard og Tamara Stefanovich, klaver
Festspillene
Håkonshallen
Festspillene feirer Pierre Boulez med storslått klaverfest
Et spring oppover, en tone med kort forslag, en enkelt
isolert tone, et fallende arpeggio. Det er det hele. Men det er nok. Det var i
hvert fall nok for Pierre Boulez. Han utviklet hele sin første klaversonate ut
fra disse fire minimale gestene.
Han var bare 21 år da han skrev sonaten, en ung, kjepphøy
opprører på kollisjonskurs med hele det etablerte musikkliv. Arrogant,
uforsonlig, utålmodig. Nå i mars fylte han 80 år, og ble feiret overalt som en
av vår tids største dirigenter. Med rette. Men mitt i all viraken omkring
dirigenten Boulez glemmer man ofte den unge revolusjonære og visjonære
komponisten som en gang tok mål av seg til å forme hele samtidsmusikken i sitt
bilde.
Derfor er det bare å si takk for at Festspillene valgte å
feire 80-åringen med en storslått konsert der hans klavermusikk sto i sentrum.
Og det var ikke hvem som helst som var hentet til Bergen for å guide oss. I dag
er Pierre-Laurent Aimard en etterspurt pianist som dekker hele det klassiske
kjernerepertoaret. Men han var i sin tid huspianist i Boulez’ Ensemble
InterContemporain og er formentlig den pianisten i verden som er mest fortrolig
med klavermusikken. Sammen med unge bulgarske Tamara Stefanovich førte Aimard
oss gjennom stort sett alle Boulez’ klaververker i kronologisk orden, fra de
tre klaversonatene frem til alderdomsverket «Incises».
Boulez siteres ofte for bemerkningen om at organisert
delirium er hans musikalske ideal. I Aimard og Stefanovichs imponerende
tolkninger får denne forslitte frasen mening. Kvelden igjennom demonstrerte de
hvordan Boulez trang til å gjennomsystematisere musikken hele tiden brytes med
en streben etter «å åpne vinduer» som Aimard formulerte det: åpne verkene mot
det improviserende, det spontane, det uventede.
Det ble åpnet mange vinduer denne kvelden. Og vi fikk en
oppvisning i helt usannsynlig, umenneskelig klaverteknikk. For Boulez’ musikk
er ikke alene komplisert tenkt og konstruert, den er nesten umulig å spille.
Lørdag kveld klarte Aimard og Stefanovich ikke bare å spille alle notene. De
fikk dem også til å klinge og bli til levende musikk
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar