I sitt innlegg (8.6) imøtegår Wencke Qvale min anmeldelse av
Komische Opers versjon av Händels opera Alcina. Hun mener at David Aldens regi
fungerte «som en form for moderne innfallsport til Händel», og at det lyktes
ham, sammen med dirigenten Paul McCreesh, å tilføre verket en «befriende
fremmedhet». Jeg takker Qvale for et interessant, poengtert innlegg. Jeg har
stor sans for mange av synspunktene, men kan likevel vanskelig dele hennes
entusiasme for Aldens tolkning.
Qvale oppfatter Komische Opers versjon av Alcina som et
resultat av McCreeshs og Aldens felles bestrebelse på å fremstille «en radikalt
fremmed» musikalsk verden. Jeg ser den heller som et uproduktivt sammenstøt av
to diametralt forskjellige holdninger til et vanskelig stoff. Der McCreesh
søker å fremvise den gamle musikkens fremmedhet, søker Alden med pinlig
velkjente midler å gjøre dramaet akseptabelt for et moderne publikum. I Aldens
regi blir Alcina til «eye candy», til frenetisk, visuell underholdning for folk
som er blitt for gamle til MTV.
Det bør naturligvis være ganske stort slingringsmonn for
operaregissører, uansett om de jobber med eldre eller nyere materiale. Men det
er også grenser for hva som er mulig å gjøre, grenser som tekst og musikk
setter i fellesskap. Musikere, sangere og dirigenter har stort sett alltid klar
fornemmelse for hvor musikkens grenser går. De synger ikke i moll hvis melodien
står i dur; de spiller ikke presto hvis tempobetegnelsen er largo osv. Tidens
operaregissører har derimot sjeldent anfektelser, verken når det gjelder tekst,
handling eller genre. Og selvsagt er det da litt morsomt at Calixto Bieito
starter Un Ballo in Maschera med femten alvorlige menn på fellesdass. Eller at
den tuberkuløse Violetta i La Traviata ligger på dødsleiet i pornokostyme og
forlater scenen med pakket koffert etter den siste blodstyrtningen. Eller at
det ustanselig er gruppesex på scenen i Peter Konwitschnys versjon av Don
Giovanni. Morsomt, pirrende, fargestrålende, «og en smule gaga» – som en tysk
kritiker skrev om David Aldens oppsetning av Händels Armida der 63
Jesus-figurer av hardgummi på forunderlig vis spiller en helt sentral rolle.
Paul McCreesh peker ganske åpenhjertig på problemet i BT d.
28.5: «En operaregissør kan enten arbeide på musikkens egne premisser eller
skape fritt og legge sin forestilling over musikken». David Alden har som de
fleste andre av tidens operaregissører valgt den siste løsningen: «derfor er
det blitt en teatral produksjon med musikalsk input». Det er vanskelig å være
uenig. Den forestillingen vi så i Grieghallen under Festspillene, var ikke en
«moderne innfallsport til» Händels opera Alcina, men en fri scenisk fantasi
akkompagnert av Händels musikk. En liten paradishage med tilfeldige
omkringspaserende arier – som en tysk anmelder skrev.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar