Verk av Sjostakovitsj, Mansurjan og Beethoven
Rosamunde-kvartetten
Festspillene
Logen
Salige tolkninger av den store wienertradisjonen
At kvartetten henter navnet sitt fra et av Schuberts mest
berømte verk, sier vel allerede noe om hvordan landet ligger. Og når da
Rosamunde-kvartetten slutter konserten med å spille Beethovens tredje
Razumovskij-kvartett er det ingen tvil. Her er fire musikere som har funnet
sammen for å feire kammermusikken fra den store wienertradisjonen. Og som
behersker denne musikken til fingerspissene. De gir en ungdommelig, frisk
fremføring av Beethoven der alle satsene spilles dansant med flott markering av
det underliggende rytmiske drivet. Gjennom hele verket er tolkningen finslipt
med alle stemmer avstemt mot hverandre. Det er de duse klangfargene som
dominerer, men det spilles samtidig med fin sans for det fremadrettede i denne
uregjerlige musikken som hele tiden er ved å sprenge seg ut av de tradisjonelle
rammene.
Ekstranummeret er den langsomme satsen fra Haydns
«Reiter»-kvartett (Hob. III:74) – en salig tolkning der alle dynamiske
markeringer er på plass og alle detaljer står lysende klart uten at den store
overgripende strukturen forsvinner. Et skoleeksempel på hvordan slik musikk
skal spilles.
Men klassisk kvartettkultur er ikke nødvendigvis det rette
utgangspunktet når det gjelder musikk fra det 20. århundre. Det merket vi før
pausen der Rosamunde-kvartetten ga en veldig kultivert, veldig avdempet og
temmelig karakterløs tolkning av Sjostakovitsjs strykekvartett nr. 11. En mer
røff tilnærming ville uten tvil ha gjort underverker her. Om dette også ville hjulpet på fremføringen
av armenieren Tigran Mansurjans strykekvartett nr. 2 er vanskeligere å si. Her
var problemet nok snarere at verket i seg selv er blekt og fargeløst.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar