Verk av Tan Dun, Evan Ziporyn, Philip Glass og Iva Bittová
Bang on a Can All-Stars
Festspillene
Håkonshallen
Blandet program med Bang-on-a-Can All Stars
«Qi Liu Wu Si San Er Yi» - roper musikerne. De teller ned
fra 7 til 1. På kinesisk. Og da er det i gang: Bang-on-a-Can All-Stars kaster
seg inn i «Concerto for Six», et stykke skrevet av Tan Dun i 1998 for nettopp
denne gruppen og for nettopp denne merkelige besetningen: bassklarinett, cello,
el-gitar, slagverk, kontrabass og preparert klaver.
Alle musikalske parametere i Tan Duns verk er basert på
tallrekken fra 7 til 1. Det høres kanskje tørt og teoretisk ut, men slik virker
det ikke i praksis. I gruppens entusiastiske og innforståtte tolkning blir
«Concerto for Six» et lystig, fritt improviserende verk der alle den gamle
avantgardens triks røres sammen og fremføres med høyt humør og ironisk
distanse. Her må man ganske enkelt overgi seg.
Det var betydelig vanskeligere å bli revet med i de to neste
verkene. Først «Music from Shadowbang», fire korte, karakterløse stykker
scenemusikk skrevet av Bang-on-a-Can’s klarinettist Evan Ziporyn. Og deretter
«Music in 5ths», et verk fra Philip Glass’ revolusjonære fase med uendelig
kvernende repetisjon av en enkel frase i rene kvinter, et verk som postulerer å
være i bevegelse, men som musikalsk sett står på stedet hvil.
Etter pausen kom den tjekkiske fiolinist og sanger Iva
Bittová vandrende og syngende gjennom Håkonshallen. Etter en stund sluttet
Bang-on-a-Can All-Stars seg til henne og sammen fremførte de hennes «Elida», en
suite basert på tekster av den tjekkiske dikteren Vera Chase. Der vi før pausen
hadde vært i New York sammen med storby-avantgarden, var vi etter pausen i et
merkelig, ubestemmelig område. For i Iva Bittovás musikalske univers er det
litt av hvert og ingen faste konturer: Her møter Edith Piaf, Björk og Mari
Boine hverandre. Her er det østeuropeisk popmusikk, kabaretsanger, noe som
høres ut som slavisk folklore, heavy metal. Og det hele sprites opp med
ekspressivt fiolinspill og Bittovás imponerende vokalteknikk som presser
stemmen ut i ekstremene. I et grenseland der musikk blir til skrik og støy.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar