Richard Wagner: Den
flyvende hollender
Bridget Kimak, design
Jean Kalman,
lysdesign
John Ramster, regi
Eun Sun Kim, dirigent
Håkon Matti Skrede,
kormester
Bergen Filharmoniske
Orkester
Edvard Grieg Kor
Bergen Nasjonale
Opera
Utradisjonell oppsetting av Wagners fortelling om Den flyvende hollender
«Tiden er ute, og
igjen er det gått sju år», synger den hollandske kapteinen. En gang for lenge
siden gjorde han noe fryktelig galt. Og ble dømt til å flakke omkring på de sju
havene med spøkelsesskipet sitt. Bare hvert sjuende år får han lov å gå i land.
Og bare da kan han bryte forbannelsen – hvis han da finner en kvinne som vil
elske ham. Nå ankrer han opp på Norskekysten, nærmere bestemt i bukten ved
Sandviken, der han møter Senta og faren hennes, skipper Daland.
Egentlig var det den
katalanske regissøren Àlex Ollé og teaterkollektivet «La Fura dels Baus» som
skulle bringe hollenderen fra Sandviken til Grieghallen. Men de hadde også
tenkt å ta med seg hollenderens skip, et 11 meter høyt og tre tonn tungt
skipsskrog – noe som ble litt for krevende for folkene i Bergen Nasjonale
Opera. Så i stedet har vi da fått en helt ny produksjon – regissert av britiske
John Ramster med scenografi av Bridget Kimak.
Produksjonen er ny,
men den trekker på eldre erfaringer, først og fremst på Wieland Wagners
nedstrippede oppsettinger fra Bayreuth på 1950-tallet. Scenerommet i
Grieghallen er enkelt og sparsomt innrettet, bygget opp omkring en stor
«abstrakt» skulptur som er i stadig bevegelse og som kan brukes til både å
illudere hollenderens skip og Dalands hus. I tillegg markerer designeren Jean
Kalman de sceniske og psykologiske endringer i fortellingen ved hjelp av fine,
spektakulære lyseffekter.
Det er blitt en
flott, effektiv oppsetting. Det er noe lett retro over den, over det stiliserte
scenebildet og – ikke minst – over damekorets antydede 30-talls kostymer. Til
gjengjeld er John Ramsters tolkning av Wagners fortelling ikke spesielt
tilbakeskuende. Den er faktisk temmelig utradisjonell. For er det ikke slik at
det for en gangs skyld faktisk er «happy end» i dette uhyggelige, tragiske
dramaet?
Senta er fascinert av
dødningen, «den bleke», fortapte hollenderen – som på sin side drømmer om å bli
forløst og dø. Og i Wagners fortelling ender dødslengselen da nettopp slik –
med «Liebestod», kjærlighetsdød: Senta drukner seg, selvmordet hennes forløser
hollenderen, og i siste scenebilde svever de sammen til himmels. I Grieghallen
gjør de ikke det. Her er det ikke noe selvmord og ikke noen himmelfart. Her er
det til gjengjeld en veldig jordisk forening. Som virker «riktig»,
overbevisende, konsekvent.
At vi tror på denne
slutningen, skyldes først og fremst Elisabeth Teige i rollen som Senta. Hun er
en storslått, dramatisk sopran, en skikkelig Wagner-sanger. I tillegg har hun
et formidabelt scenisk nærvær og fremstiller kvelden igjennom Senta som en
kvinne av kjøtt og blod. Og får, i samspill med Iain Pattersons hollender, frem
at det ikke dødslengsel som driver Senta, men lengsel etter den store, jordiske
kjærligheten.
Wagner er ikke noen
spøkefugl, men den sterke, amerikanske bassen Eric Halfvarson klarer faktisk å
gi fremstillingen av skipper Daland en lett, humoristisk karakter. I de mindre
rollene hører vi Sergey Skorokhodov som jegeren Erik og Tuija Knihtilä som
Mary, Sentas amme. Bror Magnus Tødenes fremstiller Styrmannen med imponerende
stemmekraft.
Og så var det Edvard
Grieg Kor med gjester – som ikke bare sang flott og kraftfullt kvelden
igjennom, men også var i stadig bevegelse og agerte sjømenn, spinnende kvinner,
folkemengde og mye mer. Spesielt virkningsfull var den lille gruppen hvitmalte
herrer som fremstilte det uhyggelige zombie-mannskapet på hollenderens skip.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar