Bergens
Tidende, 09.12.2009
Mendelssohn:
Symphoni nr.1 og 4 samt «Ruy Blas»-ouverturen
Andrew Litton,
dirigent
Bergen
Filharmoniske Orkester
BIS
Solid musikalsk nivå på BFOs nye Mendelssohn-plate
Felix
Mendelssohn var en av sin tids mest berømte komponister. Han døde i 1847, bare
38 år gammel – noe som i samtiden ble betraktet som en internasjonal tragedie.
Da nyheten om hans død nådde Storbritannia, skrev det ansete engelske
tidsskriftet «The Musical World» at det var inntruffet en musikalsk
solformørkelse.
Bare førti år
senere var Mendelssohns status totalt endret. Nå ble musikken hans oppfattet
som sentimental, romantisk tilbakeskuende. Han hadde vært et «schöne
Zwischenfall», et vakkert intermezzo, i musikkhistorien, skrev Nietzsche i
1886. Og oppfattelsen av at Mendelssohn hadde vært en kort, vakker episode
mellom Beethoven og Wagner, holdt seg til langt inn i det 20 århundre, ofte
ispedd en god del antisemittisme. Men i de siste tiårene er Mendelssohn så
vendt tilbake til konsertsalene. Og nå i 200-året for hans fødsel kommer det
stadig nye innspillinger og nytolkninger av musikken hans.
For eksempel
presenterte Bergen Filharmoniske Orkester og Andrew Litton i vår en spenstig
live-innspilling der de blåste støvet av symfoni nr 2, den såkalte
Lovsang-symfonien. Nå er de ute med en ny Mendelssohn-plate, denne gangen med
studieinnspillinger av symfoni nr. 1 og 4 (den «Italienske») og av «Ruy
Blas»-ouverturen.
Den nye platen
holder samme solide musikalske nivå som forgjengeren. BFO spiller effektivt og
presist, med klar, samlet orkesterklang, samstemte strykere og flotte detaljer
i treblåsere og messing. Alt sitter som det skal. Og likevel virker tolkningen
ikke helt overbevisende. Det er noe urolig, av og til noe nesten presset over
fremføringen, som om musikerne har det litt for travelt og skal nå noe. Dette
har ikke så mye å gjøre med selve tempovalget i de enkelte satsene – tidsmessig
skiller denne innspillingen seg ikke markant fra andre, eldre innspillinger.
Kanskje det er Littons generelle holdning til verkene som er problemet? Det er
ingen tvil om at han klarer å få Mendelssohns romantiske musikk til å klinge
frisk og spenstig – men omkostningen er at de raske yttersatsene ofte virker
oppjagde og masete, og at de langsomme satsene sjeldent ånder fritt.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar