Bergens
Tidende, 02.12.2009
Kayak
Kim Johannesen,
Svein Magnus Furu og Tore T. Sandbakken
AIMSound City
The Eco Logic
Kim Johannesen
og Svein Magnus Furu
Creative
Sources
Nye plater med unge, norske jazzmusikere
Årets funn –
skrev anmelderne siste år da Petter Wettre ga ut «Appetite for Structure». Og
da snakket de verken om platen eller om Wettre selv, men om en av hans musikere
– den nye, norske gitaristen Kim Johannesen.
Han er bare 24
år, spiller i et utall av grupper, og her på slutten av året er det blitt til
to nye plater. Den ene heter «Kayak» – som også er navnet på en av låtene og
kanskje også navnet på trioen som foruten Johannesen selv består av
saksofonisten Svein Magnus Furu og trommeslageren Tore T. Sandbakken. Platen er
støttet av Fond for utøvende kunstnere, og de tre musikerne har i tillegg fått
støtte fra Jazzforum og UD til en lanseringsturné som startet på mandag og tar
dem til jazzklubber i New York og Boston.
Hva og hvordan
spiller de da? Formatet med gitar som erstatning for klaver og bass minner
selvsagt om Paul Motians trioer fra 1980-tallet og fremover, og Kayak plasserer
seg også i noenlunde samme musikalske område: fritt improviserende, laid-back
jazz av nyere årgang med utgangspunkt i selvkomponert materiale. Her er skjeve,
frie Ornette Coleman’ske melodilinjer, her er fjelljazz med Furu i store
utbrudd på tenorsaxen, og her er også mer folksy melodier – for eksempel låten
«Passing Stations» som stemningsmessig ligger tett opp til Keith Jarrett og
Garbareks «Country».
Både Johannesen
og Furu er lyriske gemytter. Det er luft og svev i musikken deres, men det blir
også litt vel mange stillestående improvisasjoner over enkle akkordrekker. Og
det meste går i midttempo eller langsommere. Det kunne gjerne ha vært noe mer
spark i samspillet av og til – spesielt i betraktning av at både Furu og den
fine trommeslageren Sandbakken tydeligvis har en del mer de kunne ha sagt under
de rette omstendighetene.
Kim Johannesen
og Svein Magnus Furu er sammen på en annen ny plate – «The Eco Logic» som er
utkommet på det portugisiske platemerket Creative Sources. Her har duoen stort
sett sluppet tilknytningen til jazztradisjonen og bruker i stedet instrumentene
til å bygge opp store lydlandskap. Det er en del tomgang her, men av og til oppstår
det noe merkelig, sårt i sammenstøtet mellom Johannesens gitar og Furus
saksofoner.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar