Crystalline
Signe Bakke, klaver
2L
Signe Bakke med imponerende fortolkning Karen Tanakas klaververk
Det er ikke mange navn som
dukker opp, når man tenker på japansk samtidsmusikk. Toru Takemitsu, kanskje. Eller
Joji Yuasa. Og så Karen Tanaka – som har hatt en særlig forbindelse til Norge
gjennom snart mange år. Håkon Austbø presenterte hennes musikk på Verdensmusikkdagene
i 1990 og på Ultima-festivalen i 1991. Siden har hun blant annet vært
festivalkomponist på ILIOS-festivalen i Harstad og har skrevet bestillingsverk til BIT20. Hun
har også vært festivalkomponist i Bergen, på det som ble den
siste Autunnale. Det var her, i 2003, hennes samarbeid med bergenspianisten
Signe Bakke startet, et samarbeid som nå er blitt til platen Crystalline der
Bakke framfører stort sett alt hva Tanaka hittil har skrevet for soloklaver.
Det er en begivenhetsrik
plate, full av spennende og krevende verk – som for de flestes vedkommende aldri
har vært innspilt før. Bakke tolker dem med teknisk overskudd og imponerende
nyanserik klangbehandling. I tillegg er dette en svært interessant komponert utgivelse
der verkene ikke framføres i kronologisk orden, men er montert sammen slik at
de kaster lys framover og bakover og rokker ved vante forestillinger om det
musikalske Østen.
Det starter med «Crystalline»
fra 1988, et verk som i utgangspunktet virker veldig «japansk» – med harde,
presise, nærmest slagverksaktige anslag på en bakgrunn av klirrende lyder og hengende
pedalklanger. Så følger «Water Dance I-III», skrevet tjue år senere, tre satser
der Bakke maner fram bilder av strømmende vann med ekkoer av Debussys «Jardins
sous la pluie» og Ravels «Jeux d’eau». Og idet disse assosiasjonene dukker opp,
endres forståelsen av «Crystalline». Det man opprinnelig opplevde som
«japanske» elementer, minner plutselig vel så mye om impresjonismens etterliv i
fransk modernisme hos en Messian og en Boulez – noe som kanskje ikke er så rart,
tatt i betraktning at Tanaka har bodd i Paris det meste av sitt voksne liv, at
hun har studert hos spektralkomponisten Tristan Murail og har vært tilknyttet
Boulez-senteret IRCAM.
Senere på platen utfolder Bakke
den impresjonistiske klangpaletten i Tanakas sjarmerende klaverstykker for
barn. Og hun knytter forbindelsen bakover til Murail i det tredje større verket
på platen, «Techno Etudes I-III» (1999), der klaveret fungerer som slagverk og
pisker opp en rasende rytmisk-mekanisk storm. Platen slutter med «Crystalline
II» (1995-96) som viderefører klanger og pianistiske grep fra det første verket.
Og nå, etter reisen gjennom Tanakas musikalske landskap, klinger det «japanske»
uttrykket betydelig mer «vestlig», mer «fransk» enn før.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar