Musikkommentar, Bergens
Tidende, 16.03.2011
Lurer du på hvor Leif Ove Andsnes er for
tiden? Vel, han spiller Brahms’ andre i Berlin med Haitink i dag, i morgen og
på fredag. I begynnelsen av april gir han solokonserter i Chicago, New York og
Roma. Så blir det Brahms igjen, denne gang i Paris med Paavo Järvi. Jeg vet det. Jeg har sjekket ham på
Bachtrack, nettstedet der engelske Alison og David Karlin registrerer alt som
spilles av klassisk musikk rundt om i verden.
Bachtrack er grei å ha hvis du vil sjekke hva
musikere, sangere og dirigenter driver med. Eller hvis du skal planlegge en
storbyweekend med innbygget klassisk konsert. Men Bachtrack kan også fortelle
noe mer generelt om tilstanden i det klassiske konsertlivet. For av og til
dykker David Karlin ned i den enorme databasen og kommer opp med statistiske
oversikter over hva som blir spilt i verden. Og av hvem.
I januar presenterte han resultatene for
2010. De skal tas med et kilo salt – for Bachtrack samler bare data fra store
konsertsaler, operahus og festivaler. Grieghallen, og Festspillene er med. Men
ikke for eksempel Borealis. Det er med andre ord den klassiske musikkens
tradisjonelle spillesteder som registreres. Bildet som, med dette forbeholdet,
tegner seg, er tydelig. Og ikke helt overraskende.
De ti mest spilte komponister på verdensplan
er Beethoven, Mozart, Schumann, Bach, Brahms, Haydn, Schubert, Tsjaikovskij,
Chopin og Mahler – i den rekkefølgen. Med andre ord: tysk-østerriksk
verdensherredømme. Måler man hvor mange ulike verk av en enkelt komponist som
spilles, fyker Bach til topps, mens Tsaikovskij og Mahler detter ut og
erstattes av Händel og Richard Strauss. Det suverent mest spilte enkeltverket
er Händels «Messias» etterfulgt av Beethovens syvende og Mahlers første. Og det
er fire andre stk. Beethoven på top-ti listen – to symfonier og to
klaverkonserter. Altså tysk-østerriksk seier igjen. Med Beethoven som ubestridt
lagkaptein.
Statistisk sett er det moderne konsertlivet
altså preget av musikkhistorisk konservatisme. Visste vi ikke det fra før? Jo
da … men en nærmere analyse viser også at selv om 42 % av musikken stammer fra
romantikken, så er overraskende mange verk, faktisk hele 35 %, komponert etter
1900. Og selv om folk født før 1880 dominerer, så er et ganske stort antall
nålevende komponister representert på programmene – men da bare med ganske få
verk hver. På tallenes overflate er alt riktignok ved det gamle. Men det er
litt bevegelse i dybden. Selv om konsertprogrammene sikkert aldri kommer til å
innhente nåtiden.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar