Musikkommentar, Bergens
Tidende, 19.12.2011
Svar til Kristin Knudsen, Opera Bergen (2)
Styreleder Kristin
Knudsen fra Opera Bergen er fremdeles (14.12) sint over at jeg for et par uker
siden (23.11) roste Den nye Opera for en imponerende, stilsikker konsertversjon
av Wagners Siegfried. Så vidt jeg skjønner av et innlegg i Morgenbladet (27.11)
er hun også irritert over at anmelderen der borte, Magnus Andersson, roste Den
nye Opera og mente at forestillingens høye kunstneriske kvalitet var et sterkt
argument mot innvendingene om at Wagners operaer ikke kan eller bør framføres i
konsertversjon.
I Knudsens første
innlegg til meg (29.11) dreide det seg nettopp om dette – om opera i
konsertversjon. Hun framførte der en del estetiske og musikkhistoriske
innvendinger mot konsertversjoner av opera generelt og av Wagner spesielt. Dem
svarte jeg på i min kommentar (1.12). I det nye innlegget dropper hun sine
opprinnelige innvendinger og tar i stedet opp det som var hennes egentlige
ærende: Å kritisere Den nye Operas administrasjon og repertoarpolitikk. Men den
diskusjonen bør hun ta med andre. Som jeg skrev sist: Jeg har ikke noe ønske om
å blande meg inn i den evinnelige krangelen om hvordan opera i Bergen heller
burde være organisert. Jeg konstaterer fakta på bakken: I Bergen er det to selskap
som driver med opera. Jeg anmelder forestillingene deres når jeg har anledning
til det. Og jeg bruker samme kvalitetskriterier uansett om det er Den nye Opera
eller Opera Bergen som har produsert forestillingene.
La meg i øvrig
benytte anledningen til å korrigere en liten feil i min siste kommentar: Det
var i 1997 – ikke i 1999 – at Opera Bergen hadde en fin konsertframføring av
Wagners Flygende Hollender.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar