Musikkommentar, Bergens
Tidende, 01.12.2011
Svar til Kristin Knudsen, Opera Bergen
Kristin Knudsen
kommenterer min anmeldelse av Wagners «Siegfried» (29.11). At styrelederen i
Opera Bergen ikke er begeistret for at jeg utdeler ros for strålende
framførelse til Den Nye Opera, kan neppe overraske noen. Jeg skal dog ikke
blande meg inn i den bergenske såpeoperaen, men bare komme med en enkelt kommentar
om konsertframførelser av opera.
Mener jeg, slik
Knudsen antyder, at konsertframførelser generelt er å foretrekke fram for fulle
sceniske framførelser? Nei, selvsagt ikke. Men noen ganger kan de fungere som
gode alternativer. Konsertframførelser av operaene i Ringen er et eksempel.
Selvsagt drømmer jeg
om å få oppleve en full scenisk framførelse av Ringen. Men det er sjeldent
muligheten er der. Av praktiske grunner. Og når det av og til skjer, er
framførelsen ikke nødvendigvis vellykket. For det har alltid vært vanskelig å
realisere Wagners erkeromantiske visjon om det store Gesamtkunstwerk. Wieland
Wagner og mange andre viktige regissører forsøkte faktisk å bryte med den gamle
tradisjonen ved å avskaffe scenebildene og rekvisittene og den dramatiske
gestikk og i stedet la sangerne konsentrere seg om å formidle operaenes
psykologiske og mytologiske konfliktstoff med minimale bevegelser i statiske
tablåer.
Minimalistiske
løsninger har dårlige kår i en tid da internasjonale regissører «moderniserer»
og «aktualiserer» enhver opera de får tak i.
Også i Bergen har vi sett en del av dens slags, både fra Den Nye Opera
og fra Opera Bergen, oppsetninger der operaene blir «oppdatert» med visuelle
effekter og fortellingene brukt som påskudd for enfoldige poenger om
dagsaktuelle temaer. På slike betingelser kan konsertversjonene være å
foretrekke. Jeg husker for eksempel konsertversjonen av Wagners Hollender i
1997 som en av Opera Bergens mest vellykkede oppsetninger gjennom tidene.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar