Bergens
Tidende, 24.08.2011
Bruckner, Sibelius, Nielsen
Gustavo Dudamel, dirigent
Göteborgs Symfoniker
Deutsche Grammophon
Tre nye plater dokumenterer Gustavo Dudamels samarbeid med Göteborgs Symfoniker
Venezuelanske Gustavo Dudamel ble internasjonalt kjent via
Orquesta Sinfónica Simón Bolívar, det fantastiske ungdomsorkestret som han
ledet fra 1999. I 2004 vant han den tyske Mahler-konkurransen for unge
dirigenter. Og så begynte det å gå fort. Han fikk kontrakt med Deutsche
Grammophon i 2005, ble sjefsdirigent for Göteborgs Symfoniker i 2007. Og ble
sjefdirigent for Los Angeles Philharmonic i 2009 – samme år som han kom på Time
Magazines liste over de100 mest innflytelsesrike personene i verden.
Dudamel er en dirigent av den typen mediene elsker –
entusiastisk, karismatisk, en kontroversiell figur som får publikum til å juble
og kritikerne til å dele seg, en kunstner som alltid genererer store
presseoppslag. I tillegg er han ung, han fylte 30 i år. I Göteborg og Los
Angeles er han blitt dyrket som en rockestjerne. Hans hår, hans solbriller,
hans biler har av og til fått mer pressedekning enn hans evner som dirigent.
I Los Angeles snakket man i starten om «Dudamania». Den har
lagt seg etter hvert. Slik at det er blitt mulig å danne seg et klarere bilde
av dirigenten bak mediefiguren. Hittil har DG bare utgitt Dudamels
innspillinger med Simón Bolívar orkesteret. Men nå kommer platene med hans to
nye orkestre. Første sending er denne boksen med liveopptak fra de tidlige
årene i Göteborg. Tre cd’er med symfonier av Bruckner, Nielsen og Sibelius.
Repertoaret er litt rart. Det er ikke mye som binder disse
verkene og disse komponistene sammen. På den annen side er det orkestermusikk
som Göteborgerne har et nært forhold til, og samtidig er det musikk som Dudamel
ikke – eller bare sjeldent – har spilt før og som han derfor har måttet læse
seg opp på. Kanskje er det nettopp dette, spenningen mellom musikernes
erfaringer og Dudamels nye, friske blikk på stoffet som gir gode resultater.
For gode resultater er det iallfall på disse platene.
Best lykkes han med de to Nielsen-symfoniene, nr. 4 (den
«Uutslukkelige») og nr. 5 – naturligvis, hadde jeg nær sagt. For Nielsens
rastløse musikk med de store spenningene og brå melodiske kast passer godt til
Dudamels hissige, latinske temperament. Det er energi og drama i tolkningene
hans med smell i slagverket og skarpe kontraster. Og samtidig gir Göteborgerne
musikken den nødvendige finish – hør for eksempel treblåsernes flotte, delikate
klang i andresatsen av den «Uutslukkelige».
Også tolkningen av Sibelius og symfoni nr. 2 er god, sine
steder klinger musikken nesten overraskende frisk og ny. Derimot er
framførelsen av Bruckners ufullendte 9. symfoni nokså problematisk. At Dudamel
tar et par uortodokse tempovalg er ikke mer enn hva man kunne forvente. Verre
er det at han ikke klarer å få Bruckners byggverk til å reise seg skikkelig.
Det er store, lange spenningsbuer i framførelsen, men likevel virker den grå og
matt.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar