Musikkommentar, Bergens
Tidende, 24.08.2011
Det er et intervju i Los Angeles Times fra 1990 der maleren
David Hockney forteller hvordan han kjørte rundt og utforsket området omkring
huset sitt i Malibu. Han var begynt å bli døv, men hadde flottet seg og
installert et fantastisk lydsystem i bilen. «Så begynte jeg å spille Wagner og oppdaget
at noe av det passet forbløffende godt til landskapet». Det endte med at han
«koreograferte» en tur på halvannen time gjennom Santa Monica fjellene basert
på musikken fra Parsifal. Det oppsto perfekt samsvar mellom «alt hva øyet ser
og øret hører», forteller han. «Alle jeg tar med på turen sier det er slik,
også selv om de aldri har hørt om Parsifal eller Richard Wagner».
Hockneys tilrettelegging av turen gjennom fjellene er
selvsagt ikke enestående. Filmkomponister har jo for eksempel alltid arbeidet
på denne måten – lagt musikk til visuelle inntrykk, skapt samsvar mellom øyet
og ørets opplevelser. Men filmkomponistene har også gjort en annen erfaring: De
vet det er nesten umulig å kombinere musikk og bilder uten at tilskueren
opplever et eller annet samsvar. Hockney følte at Parsifal-musikken passet til
Santa Monica fjellene. Hadde han satt Grateful Dead eller Chopin eller John
Coltrane på lydanlegget, ville han trolig ha opplevd det samme, at også denne
musikken passet – på en eller annen måte.
Når bilder og lyd kombineres og presenteres samtidig, søker
og finner vi automatisk sammenhenger, paralleller, samsvar – uansett hvor
tilfeldig kombinasjonen er blitt til. Slik er vårt mentale apparat konstruert.
Filmkomponistenes oppgave er å gå et skritt videre, å framkalle det «rette»
samsvaret, å få musikken til å matche bildene på et annet, dypere,
stemningsmessig nivå.
Hockney opplevde trolig et stemningsmessig samsvar mellom
Santa Monica fjellene og den storslåtte, følelsestunge Parsifal-musikken. Men det spørs om det egentlig ikke var
musikken mer enn landskapet som interesserte ham. Det ville de gamle
filmkomponistene trolig ha sagt. For de oppdaget rask at man skal være
forsiktig med å bruke «stor» musikk eller musikk som folk kjenner igjen. Som
regel ødelegger slik musikk konsentrasjonen om bildene. Etter en sommerferie
tilbrakt i Hardanger er det ikke vanskelig å skjønne dette poenget. Det finnes
fjell der Wagner bare er til besvær. Det finnes landskap som er så
overveldende, så sterke at de ikke trenger noe som helst musikkakkompagnement.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar