Bergens Tidende, 17.09.2014
Mahler Chamber Orchestra
The Beethoven Journey
Piano Concerto No.5
Choral Fantasy
Sony Classical
Andsnes avslutter sitt Beethoven-prosjekt med fin, stram tolkning av Keiserkonserten
Da Leif Ove Andsnes og
Mahler Chamber Orchestra presenterte tredje etappe av «Beethoven Journey» på
Festspillene i år, var reisen for så vidt allerede avsluttet. I alle fall reisen
som plateprosjekt. Tidligere på uken hadde de spilt samme program på den årlige
musikkfestivalen i Prag. Sonys teknikere var på plass i salen. Og nå, snaue
fire måneder etterpå, får vi så resultatet på plate: Beethovens 5.
klaverkonsert («Keiserkonserten») og Fantasi for klaver, kor og orkester
(«Korfantasi», op. 80), opptatt live i Rudolfinum, Prags gamle, ærverdige
konserthus.
Det er trolig ikke den helt
store forskjellen mellom det vi hørte i Grieghallen den gang i mai og det vi
hører nå i konsertopptaket fra Prag. Men likevel. Selve plateformatet får oss
til å lytte på en annen måte. Kanskje hører vi også mer når vi ikke må forholde
oss til synsinntrykket av Andsnes som både er solist og dirigerer orkesteret
fra klaverkrakken. Eller kanskje er liveopptaket fra Prag redigert slik at det er
blitt en annerledes balanse mellom solist og orkester. Under alle
omstendigheter står Mahler Chamber Orchestra tydeligere i platens lydbilde. Og
virker også som en sterkere, mer kontant motvekt til Andsnes enn jeg husker dem
fra Grieghallen.
At det er et
kammerorkester som spiller her, hører vi fra første takt – eller rettere i de
første hundre taktene. Den lange orkesterinnledningen til Keiserkonserten er
stramt formet og fremstår nesten som et selvstendig verk. Lyden er lett, slank
med delikate strykerklanger og elegante solistiske detaljer i horn og
treblåsere. Så bryter Andsnes igjennom med lange girlander av triller og løp. Og
møtes av et orkester som har tilstrekkelig muskelkraft til å gi det virtuose
pianistiske festfyrverkeriet motspill.
Det innforståtte samspillet
mellom Andsnes og orkesteret fortsetter i andresatsen der stemmene fletter seg
sammen og glir innover hverandre slik at det ofte er vanskelig å si hva som er
forgrunn og bakgrunn eller hvem som akkompagnerer hvem. Men i tredjesatsen er
det ingen tvil. Helt fra de første nølende, prøvende frasene i klaveret er det
Andsnes som driver verket – med en djerv, kontant tolkning av Beethovens
humoristiske Rondo.
Fra konserten i
Grieghallen husker jeg roen og stilheten i Andsnes’ tolkning av andresatsen.
Det er et tilsvarende stille, åndeløst sted i opptaket fra Prag – nå i
tredjesatsen, helt mot slutten der Andsnes og en ensom pauke legger musikken
til hvile før orkesteret smeller til med den store, avsluttende eksplosjonen.
Her
kunne platen og «The Beethoven Journey» for min del gjerne slutte. Men nå ble
det i stedet kor ved reisens slutt – Beethovens Korfantasi med Andsnes, Mahler
Chamber Orchestra og Prags Filharmoniske kor ledet av Lukas Vasilek. Det er
ikke noe å si på fremførelsen, men plassert etter den fine, stramme tolkning av
Keiserkonserten, kommer dette merkelige, litt leddløse verket uunngåelig til å
virke som et antiklimaks.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar