Hagen Quartett
Musikk av Beethoven
Håkonshallen
Friske, spontane tolkninger av Beethovens kvartettverk
Hagen-kvartetten har spilt i kammermusikkens internasjonale
første divisjon i mer enn et kvart århundre. Og de fire østerrikerne har alltid
hatt Beethoven på programmet. Nå har de tatt hans 16 strykekvartetter opp til
grundig overveielse og revisjon. Resultatet av deres nye tolkninger presenterer
de for tiden på konserter rundt om i verden. Noen steder fremfører de alle
strykekvartettene fordelt over en rekke konserter. På årets festspillprogram var det bare blitt
plass til en enkelt konsert. Men vi fikk likevel, tror jeg, et ganske godt
inntrykk av hvordan de i dag ser på Beethovens kvartetter.
Konserten i Håkonshallen på lørdag startet med to av de
tidligste kvartettene – nr. 3 i D-dur (som visst egentlig var den første Beethoven
skrev) og nr. 5 i A-dur. Det er i disse kvartettene at forbindelsen til Haydn
og Mozart er tydeligst – det er i alle fall den tradisjonelle oppfattelsen av
saken. Men i Hagen-kvartettens stormfulle tolkning fikk vi fra første takt
understreket alle de trekkene som peker fremover, bort fra wienerklassikken.
Her ble det spilt med voldsomt trykk på alle dynamiske aksenter, her var det
markering av alle harmoniske konflikter, og her var det brå skift i
tonekvalitet som fremhevet underliggende tematiske motsetninger og kastet
plutselige skrålys inn over velkjente satser. Og selv i den innsmigrende
menuetten fra nr. 5 dukket det opp friske, uventede spark som nærmest fikk
trio-delen til å høres ut som oppfordring til folkedans.
Hagen-kvartetten har i mange år vært innbegrepet av
sentraleuropeisk kammermusikk – med avslepet, avrundet klang og omhyggelig
samstemt frasering. I Håkonshallen var tolkningene deres fremdeles samstemte,
men det var også en frihet i spillet, en frisk spontanitet og en vilje til å
satse stort og spille uten sikkerhetsbelte, noe som ble ekstra tydelig etter
pausen da det var Beethovens nr. 14, op. 131 som sto på programmet.
Etter at ha hørt hvordan de to tidlige kvartettene før
pausen ble spilt langt fremover i tid, hadde vi kanskje forventet en enda mer
ekspresjonistisk tolkning av denne sene, merkelige kvartetten med de sju
satsene som spilles uten pauser og som beveger seg i stadige brudd gjennom en
lang rekke tonearter. Og ekspressivitet var det riktignok, i rikelig mål, men det
var også en stram konsekvens i Hagen-kvartettens tolkning, en klar musikalsk
retning og en omhyggelig redegjørelse for hele det kompliserte, tematiske vevet
som binder de sju, veldig forskjellige satsene sammen – en sublim avslutning på
en formidabel konsert der vi fikk demonstrert både bredden og de store
utfordringene i Beethovens forunderlige kvartettverk.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar