Bergens Tidende, 07.05.2013
Archiv Produktion 1947-2013
A Celebration of Artistic Excellence from the Home of Early Music
Deutsche Grammophon
En grandios samling gjenutgivelser fra den tyske Archiv-serien
En gang i august 1947 satte den blinde, tyske organisten Helmut Walcha
seg ned ved det lille barokkorgelet i Jakobikirche i Lübeck og begynte å spille
inn en serie Bach-verk for Deutsche Grammophon Gesellschaft. De allierte
styrkene hadde gitt det gamle, tyske plateselskapet lov til å gjenoppta
produksjonen etter krigen. Nå var det tid å starte den musikalske
gjenoppbyggingen.
Platen med Walcha ble den første i «Archiv Produktion» – en ny serie
som ble utgitt av selskapets «musikkhistoriske studio». Etter nazitiden,
verdenskrigen og det nasjonale sammenbruddet vendte seriens grunnlegger,
musikologen Fred Hamel, blikket bakover mot den gamle tyske og europeiske
musikktradisjonen. Med platene fra Archiv Produktion ville han dra den
musikalske kulturarven opp og frem i lyset, og innspillingene skulle være
basert på tidens mest avanserte musikkhistoriske forskning.
Archiv-serien ble inndelt i tolv «forskningsfelter» som kronologisk
dekket perioden fra middelalder og renessanse frem til Mozart og Beethoven. De
første utgivelsene kom på lakkplater, senere ble det LP’er i karakteristiske
gule omslag med nøktern blå skrift på forsiden, grundige musikkhistoriske noter
– og et sinnrikt, spesialdesignet system som beskyttet platene så godt at det
nesten var umulig å få dem ut av coveret.
Archiv-serien eksisterer ennå. Den har hatt sine oppturer og nedturer,
men sett som helhet er det snakk om en grandios rekke utgivelser. Den enorme
boksen med gjenutgivelser som Deutsche Grammophon nettopp har utgitt,
demonstrerer det.
I boksen er det 55 plater som dekker alle fasene av seriens lange
historie. Blant de tidligste finner vi blant annet Bach-kantater fra
1950-tallet med en ung, autoritativ Dietrich Fischer-Dieskau i hovedrollen. Og
her er innspillinger med seriens faste støttespillere i perioden – Bach
dirigert av Fritz Lehman, middelaldermusikk med Pro Musica Antiqua og
renessansemusikk med Alfred Deller og Deller Consort. Fra 1960- og 1970-årene
finner vi cembalisten Ralph Kirkpatricks berømte innspillinger av Scarlatti og
flotte tolkninger av Corellis fiolinsonater av Eduard Melkus.
I utgangspunktet var det tanken at Archiv-musikken skulle fremføres på
kopier av originalinstrumenter, og at musikerne skulle tilstrebe et «autentisk»
uttrykk, men dette perspektivet gled i bakgrunnen i en lang periode mens den
populære dirigenten Karl Richter dominerte serien. Nikolaus Harnoncourt,
tidligmusikkbevegelsens karismatiske lederskikkelse, spilte bare inn to plater
for Archiv på 1960-tallet før han fant seg andre plateselskaper – i boksen er
han og Consentus Musicus Wien representert med innspillinger av
1600-tallskomponistene Georg Muffat og Heinrich Biber.
Holdningen til periodeinstrumenter og «autentisk» oppførelsespraksis
endret seg etter hvert. I løpet av 1980-tallet klarte Deutsche Grammophon å
knytte en stjernerekke av tidligmusikkspesialister til Archiv-serien – i boksen
finner vi innspillinger med Reinhard Göbel og hans Musica Antiqua Köln, Trevor
Pinnock og The English Concert, John Eliot Gardiner med Monterverdi Choir og
English Baroque Soloists og mange andre. På de siste platene er det opptak fra
2000-tallet, blant annet av Händels opera Alcina med Joyce DiDonato i
tittelrollen og dirigenten Alan Curtis i spissen for Il Complesso Barocco. Den
aller siste platen rommer smakebiter av seriens utgivelser i år.
Dette er selvsagt en boks man ikke blir ferdig med i en fei. Det ligger
mange timers stor musikk gjemt i disse 55 platene. Og også en viktig historie
om hvordan holdningen til den musikalske tradisjonen har endret seg i løpet av
de siste 40 årene.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar