Bergens Tidende, 12.12.2014
Blockbird
Norsk Blokkfløytemusikk
Caroline Eidsten Dahl
Lawo
Nyere norske komposisjoner for et utskjelt instrument
Blokkfløyten er et
vanskelig instrument. Enhver som har hørt en gruppe skoleelever prøve seg, skjønner
det. Svenske Dan Laurin, en av verdens førende utøvere på feltet, mener at instrumentet
er så krevende at det er helt uegnet for musikalske nybegynnere. Blokkfløyte er
et anliggende for viderekomne, skriver han i tekstheftet til platen Blockbird
der Caroline Eidsten Dahl, hans tidligere elev, presenterer en rekke norske blokkfløytekomposisjoner
og underveis demonstrerer hva dette utskjelte instrumentet rommer av musikalske
muligheter og klanglige rikdommer – når det spilles av en fullbefaren musiker.
Sju komponister er
representert på platen, blant andre veteraner som Egil Hovland og Øistein
Sommerfeldt og folk fra etterkrigsgenerasjonen som Lasse Thoresen, Kjell Mørk
Karlsen og Olav Anton Thommessen. De fleste av verkene er komponert på sytti-
og åttitallet, og befinner seg uttrykksmessig i periodens fritonale hovedstrøm.
Det er snakk om åtte, uhøytidelige komposisjoner, melodiøs musikk skrevet med
godt håndlag og ofte med et glimt i øyet. Komponistene forsøker ikke å tråkke
nye løyper i det musikalske landskapet, men de leker og eksperimenterer og prøver
ut hvor mye det er mulig å få til på dette besværlige instrumentet – som i
Morten Gaathaugs «Fugler i min natt» der Caroline Eidsten Dahl trakterer to
fløyter samtidig og i tillegg synger mens hun spiller, eller i Bertil Palmar
Johansens «Cantus for solo recorder» der hun arbeider med mikrotoner og
glissader. Eidsten Dahl takler alle tekniske utfordringer og spiller seg
igjennom de åtte stykkene med klar artikulasjon og frisk musikalitet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar