Bergens Tidende, 09.11.2015
Benjamin Britten: En
midtsommernattsdrøm
Regi: Robert Carsen
Scenografi: Michael Levine
Musikalsk leder: Paul
McCreesh
Produksjon: Festival
d’Aix-en-Provence og Opéra de Lyon.
Musikkselskapet Harmonien
og Bergen Nasjonale Opera
Grieghallen
Visuelt festfyrverkeri og truende stemninger
«En midtsommernattsdrøm», Benjamin
Brittens opera fra 1960, er basert på Shakespeares gamle komedie om erotiske
floker i en fortrollet skog blant alver, elskende par og amatørskuespillere. Det
er ikke en nyoppsetning av denne operaen som Bergen Nasjonale Opera presenterer
i disse dagene, men en versjon fra 1991 regissert av kanadieren Robert Carsen.
I 1991 var Carsens tolkning
et oppsiktsvekkende eksempel på «postmoderne» opera, en oppsetting som ironiserte
og lekte med historiske referanser og som imponerte med sine spektakulære sceniske
effekter. Den biten fungerer fortsatt, et kvart århundre senere. Scenebildet er
fremdeles vakkert og imponerende. Shakespeares fortrollede skog er blitt til en
grønn kjempeseng som forvandler seg flere ganger underveis. En stilisert måne
rykker bestandig nærmere i løpet av forestillingen. De sentrale figurene går
omkring i kostymer som markerer funksjonene deres med klare primærfarger. Og det
var spontan applaus i Grieghallen da teppet gikk opp for tredje akt og avslørte
de elskende på grønne senger svevende høyt oppe i luften.
Men det er ikke bare det
visuelle fyrverkeriet som fungerer. Carsens oppsetting – som er blitt gjenopptatt
mange ganger siden 1991 – får også fram viktige poenger i Brittens versjon av
komedien. Hos Shakespeare er skogen et magisk, poetisk sted der identiteter
oppløses og erotiske forbindelser knyttes. Brittens skog er derimot kald og farlig.
Du hører det i orkesterintroduksjonen og i mellomspillene der strykernes
dempede glissando skaper en truende stemning av uro og uorden. Og den sceniske
og vokale framstillingen i Grieghallen viderefører denne uroen og antyder hele
tiden at alt er annerledes enn vi umiddelbart skulle tro.
Alveguttene med de klare,
uskyldsrene stemmene viser seg å være små dresskledde voksne med mustasje. Oberon,
skogens konge, framstilles som en demonisk, truende hersker – og synges i
Grieghallen med overjordisk stemme av kontratenoren Tim Mead. Den eksplosive koleratursopranen Laura
Claycomb er Oberons motpart, Tytania, den opphøyde alvedronningen, som viser seg
å være en erotisk frustrert kvinne. Og faunen Puck som ledsager historien med morsomme
kommentarer og krumspring, har i Miltos Yerolemous overdådig velopplagte
versjon fått usedvanlig dybde og karakter.
I rollene som de elskende
parene hører vi Ben Johnson (Lysander) og Kitty Whately (Hermia) samt Marcus
Farnsworth (Demetrius) og Hanna Husáhr (Helena). Blant håndverkene som blir
dradd inn i nattens forviklinger, gjorde spesielt den autoritative
bassbarytonen Gidon Saks inntrykk i rollen som Bottom, amatørskuespilleren som
underveis blir forvandlet til et esel.
I orkestergraven leder Paul
McCreesh et kammerensemble av musikere fra Harmonien og skaper et imponerende
satsbilde der alle Brittens musikalske effekter står knivskarpt med
krystallklare farger.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar