Bergens Tidende, 06.11.2015
33 + 1
Ingrid Andsnes, klaver
Simax
Robust tolkning av klaverlitteraturens Mount Everest
Det er litt av et statement Ingrid Andsnes kommer med her. På sin første soloplate har hun valgt å spille Beethovens fryktinngytende «33 variasjoner over en vals av Anton Diabelli» (op. 120). Intet mindre.
Diabelli-variasjonene er klaverlitteraturens
Mount Everest, Beethovens siste, store klaververk, verket der han tar et lite, nesten
enfoldig valsetema, splitter det i atomer og setter enkeltdelene sammen i
stadig nye kombinasjoner slik at vi får sett og hørt ham fra alle sider, fra
det mest spøkefulle til det mest dramatiske. Og det mest krevende.
Og som alltid når det
gjelder nye tolkninger av Diabelli-variasjonene, blir spørsmålet: Hva er grepet?
Hvordan skaper pianisten sammenheng i dette verket? Hos András Schiff som
spilte inn hele to versjoner for et par år siden, var det fargespillet mellom
de ulike variasjonene det dreide seg om. I Igor Levits versjon som kom i siste
måned, er det den åndeløse, sugende bevegelsen framover fra variasjon til
variasjon det gjelder.
Hvordan ser Ingrid Andsnes
da på dette verket? Det tar alltid en stund å komme seg inn en ny tolking, men
omkring variasjon 9, begynner bildet å tegne seg: «Pesante e risoluto» – vektig
og resolutt – skriver Beethoven som tempoangivelse. Og det kunne for så vidt være
mottoet for hele platen. For dette er – med et kanskje misbrukt ord – en veldig
robust Diabelli-tolkning, en sterk, solid tolkning uten lettvinte løsninger.
Ingrid Andsnes går inn i verket og spiller besluttsomt, med tyngde og kraft, selv
i de mest virtuose og turbulente variasjonene. Og inne mellom de store,
stormfulle utladningene åpner hun små, fredfulle områder der det er rom for
ettertanke. Fugaen i variasjon 24 er en slik vakker oase som trer fram som
kontrast til den brede, kraftfulle fugaen i var. 32.
Og her bryter verket plutselig
sammen: I stedet for Beethovens kadens kommer noe som høres ut som
elektronmusikk. Men det er, viser det seg, fremdeles Andsnes vi hører. Hun
spiller bare ikke lenger på tangentene, hun bearbeider flygelets strenger med
en EBow og framfører «Diabelli Cadenza», et lite stykke komponert til
anledningen av Lars Petter Hagen. Han skriver selv i tekstheftet at en slik
tilføyelse til Diabelli-variasjonene selvsagt er dømt til å mislykkes. Men når
sjokket har gitt seg, virker stykket egentlig som en ganske vellykket kommentar.
Og kontrast. En kort stund frammaner Ingrid Andsnes en åndeaktig, eterisk – veldig
lite robust – klangverden. Og så er det Beethoven igjen, den siste variasjonen,
en menuett, glassklart spilt, med fynd og klem.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar