Blodrik cellomusikk

Bergens Tidende, 06.03.2012


Miklós Perényi: Britten, Bach, Ligeti
ECM New Series

Alternative tolkninger av Bachs og Brittens cellomusikk


Ungarske Miklós Perényi er en av de cellistene som nådde å studere hos Pablo Casals. Og er det ikke noe som minner om den gamle spanske mesteren her på denne platen? På programmet står Bachs sjette suite for solocello (BWV 1012) sammen med Benjamin Brittens tredje solosuite (op. 87). Perényi spiller begge verk med solid teknikk, med god sans for de kontrapunktiske passasjene, og først og fremst med framdrift, flyt og lange, deklamerende linjer. Celloen hans synger som hos Rostropovitsj – som jo er den uunngåelige referansen i dette repertoaret. Men Perényi spiller samtidig med en større, mørkere og mer ru tone enn Rostropovitsj, og fraseringene hans har en tyngde som nettopp peker bakover i retning av Casals.  Der Rostropovitsj alltid trakk fram det dansante i Bachs suiter, understreker Perényi det melodiske stoffet og legger mindre vekt på de rytmiske aksentueringene. Ikke at det er noe galt i det. Dette er blodrike, kraftige tolkninger, både av Bach og Britten. Og i tillegg spiller Perényi, som en slags ekstranummer, en fritonal, folketoneinspirert solosonate skrevet av Györgi Ligeti omkring 1950 – før han så å si ble Ligeti.

Ingen kommentarer: