Spørsmål om autentisitet

Bergens Tidende, 20.03.2012


Georg Friedrich Händel: Die Acht Grossen Suiten
Lisa Smirnova, klaver
ECM New Series

Händel-suiter for cembalo spilt på moderne flygel


Åtte suiter, åtte samlinger av korte dansesatser, utgitt i London i 1720. Händel skrev dem «pour le Clavecin», for cembalo. Russiske Lisa Smirnova spiller dem på et moderne konsertflygel. Og da er vi med en gang oppe i den gamle diskusjonen om «autentisitet» – en diskusjon som ikke bare handler om valg av instrument, men også om framføringspraksis, og om de 300 år som skiller komponisten Händel fra musikeren Smirnova. Platen gir vel ingen entydige svar på de spørsmålene den reiser.  På den ene side spiller Smirnova klart og skarpt, med swingende energi i de raske satsene og et fritt blomstrende uttrykk i de langsomme, gjennomornamenterte satsene. Det er mye her som minner om Glenn Goulds tolkninger av de samme verkene. Men på den annen side har hun en tendens til å bli litt for mekanisk, pumpende i uttrykket når tempoet settes opp, noe som ofte gir de raske satsene et visst monotont preg. Og det hender at intensiteten hennes svikter i de langsomme satsene. Men, likevel, for den som ønsker en innspilling av suitene på moderne flygel, er dette et godt alternativ.

Ingen kommentarer: