Bergens Tidende, 09.06.2016
Verk av Wagner, Wallin, Liszt og Grieg
Håkan Hardenberger, trompet
Benjamin Grosvenor, klaver
Kazuki Yamada, dirigent
Bergen Filharmoniske Orkester
Grieghallen
Festspillenes avslutningskonsert med annerledes tolkning av Griegs a-moll konsert
Det var ikke vanskelig å skjønne hva som var prosjektet da Bergen
Filharmoniske Orkester og den japanske dirigenten Kazuki Yamada åpnet
Festspillenes avslutningskonsert med Richard Wagners forspill til første akt av
«Parsifal». Her ble det satset på klanglig bredde og på det lange åndedraget. Hvorfor
dirigent og musikere likevel ikke kom helt i mål med prosjektet, er
vanskeligere å avgjøre. Men det var i alle fall en påtakelig uro i fremføringen,
en nervøsitet som brøt den høytidelige stemningen og den andaktsfulle
forventingen som ligger innvevd i Wagners påskemusikk.
Da var det mer fremdrift og nerve i «Fisher King», Rolf
Wallins trompetkonsert fra 2011. Tittelen refererer til det samme mytestoffet
som Wagner brukte i sin «Parsifal». Men musikalsk sett er det et voldsomt sprang
fra Wagners senromantikk til Wallins norske nåtid. «Fisher King» er et
gjennomsiktig stykke instrumentalmusikk der noen få toner og triller og skalaer
i trompeten gjentas og manipuleres mot en stadig skiftende bakgrunn av
skimrende orkesterinnsatser med hovedvekt på slagverk og messingblåsere.
Verket er tilegnet kveldens solist, svenske Håkan
Hardenberger – som også har innspilt det på plate sammen med BFO. Det var
tydelig at han og orkesteret kjente hverandre og musikken – og at de også
kjente alle de finurligheter og hemmeligheter som ligger under musikkens
tilsynelatende enkle, overskuelige overflate. En mer autoritativ tolkning av
Wallins verk er det vanskelig å forestille seg.
Hvis det hadde vært en vanlig konsert med BFO, ville vi
etter pausen ha fått en symfoni eller et annet stort orkesterverk som kunne
balansere Wagners tunge Parsifal og Wallins livlige fiskekonge. Men
Festspillenes avslutning er som kjent ikke noen vanlig konsert. Så i år kom det
først enda et tungt og kompakt stykke senromantikk, nemlig «Les préludes», Franz
Liszt storslagne symfoniske dikt for orkester. Det er ikke rart at dette verket
i sin tid ble brukt som kjenningsmelodi til den gamle filmserien om Lyn Gordon.
For her er det narrativ musikk for alle pengene, en stor fortelling som beveger
seg fremover gjennom konflikter og kamp til seier – og som ble framført av Yamada
og BFO med all den nødvendige pomp og prakt.
Og så var det – slik tradisjonen krever det – Griegs a-moll
konsert, i år med det unge, britiske klaverfantomet Benjamin Grosvenor som
solist. En annerledes a-moll konsert – ikke den klare, kjølige musikken vi
etter hvert er blitt vant til å forvente. Men Grieg spilt tilbake i den
senromantiske tradisjonen – stormende fremført av Grosvenor med ungdommelig
kraft og tordnende virtuositet. Han tok seg et par friheter underveis og valgte
av og til noen litt uortodokse stier gjennom Griegs musikk. Men flott var det.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar