Bergens Tidende, 01.06.2017
Benjamin Britten: Peter
Grimes
Vera Rostin Wexelsen,
konsertregi
Edward Gardner, dirigent
Bergen Filharmoniske Kor,
Edvard Grieg Kor, Collegiûm Mûsicûms kor, Royal Northern College of Music
Choir, Manchester
Håkon Matti Skrede
kormester
Bergen Nasjonale Opera
Bergen Filharmoniske
Orkester
Festspillene
Grieghallen
En bedre versjon av «Peter Grimes» får du neppe
Det er opphisset stemning
i den lille landsbyen på Englands østkyst. Den bråsinte fiskeren Peter Grimes
har mistet hjelpegutten sin på sjøen. Er det skipper selv som har drept ham?
Folk tror det. Bygdedyret våkner. Og i løpet av noen få uker drives handlingen uavvendelig
framover mot en tragisk slutt. En ny hjelpegutt dør under uklare omstendigheter,
Peter seiler bort, senker båten sin og begår selvmord på havet.
Et par tønner og noe
tauverk markerer diskret den lille byen, havnen og vertshuset når Bergen
Nasjonale Opera i disse dagene presenterer Benjamin Brittens «Peter Grimes» i Grieghallen.
Sangerne opptrer i kostymer og agerer mot hverandre fremme på scenen. Bak dem
sitter Bergen Filharmoniske Orkester og mot bakveggen står fire kor, kledd som
fiskere.
Det er med andre ord en
konsertversjon vi ser. Og en konsertversjon som fungerer helt perfekt. For i denne
operaen er det ikke handlingene på scenen som er det viktigste. Mye har
allerede skjedd før forestillingen begynner, og mye skjer utenfor scenerommet. «Peter
Grimes» er først og fremst et psykologisk drama, en historie der det meste
foregår som indre monologer. Det er figurenes refleksjoner og reaksjoner på
hverandre som har interessert Britten og librettisten hans, Montagu Slater.
Vi trenger ikke kulisser
for å forestille oss hvor fortellingen foregår. For BFO og Edward Gardner
skaper store, nyanserte bilder for oss – bilder av landskapet, landsbyen, havnen,
tåken, stormen. Musikken er der hele tiden – som kommentar, som stemningsbunn.
Og den trer fram som selvstendig kraft i de ulike mellomspillene som inndeler
og innrammer handlingene. «Moonlight», det avsluttende mellomspillet, er en musikalsk
verden i seg selv og blir i BFOs formidable tolkning en manende oppsummering av
alt som har skjedd og alt som må skje.
Vi trenger heller ikke
statister for å fremstille et yrende folkeliv. For hele landsbyens befolkning
er på et vis til stede i Grieghallen – i form av det enorme koret som står bak
orkestret og kommenterer og foregriper handlingene med dramatisk kraft og overveldende
klang.
Stuart Skelton kjenner vi som
en ung heltetenor med store Verdi- og Wagner-roller på repertoaret. I
Grieghallen folder han seg helt ut og blir forestillingens absolutte sentrum. Han
er den optimale Peter Grimes, en tenor som dekker hele registret fra de ømmeste
følelsene til det mest ville, sanseløse raseriet. Tolkningen hans av «Now the
Great Bear and Pleiades» i første akt er et av forestillingens høydepunkter, en
undrende arie om stjernehimmelen og skjebnens brå, uforutsigbare kast, en
lyrisk, kjenslevar og ettertenksom stund før han slår over i voldsomme
utladninger som foregriper den store vanviddscenen i siste akt.
Skelton er omgitt av en gruppe
eminente sangere. Her er ikke plass til å nevne alle, men la meg trekke fram tre:
Sopranen Giselle Allen synger Peters beskytter, Ellen Orford, med varme og
ømhet. Barytonen Roderick Williams er en autoritativ kaptein Balstrode, og kontraalten
Annika Schlicht fremstiller Auntie, eieren av byens pub, med den rette blandingen
av kulde og kynisk ironi.
En bedre versjon av «Peter
Grimes» får du neppe i disse årene. Kanskje vi tør håpe på en plateinnspilling med
BFO og disse sangerne?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar