Bergens Tidende, 14.08.2017
Leif Ove Andsnes sammen med musikalske venner i Rosendal
Det er musikkfestivaler overalt
på slott og herregarder i Europa for tiden. Også på Vestlandet. De siste fire
dagene har Leif Ove Andsnes – for andre år på rad – arrangert
kammermusikkfestival på Baroniet Rosendal i Kvinnherad. Men hans festival er på
mange måter helt annerledes enn dem du finner ellers i Europa.
Stedet og omgivelsene er
selvsagt en del av attraksjonen. Det er større, mer imponerende herregarder rundt
om i verden, men vel ingen som ligger så vakkert til som Baroniet i det frodige
kulturlandskapet mellom fjord og ruvende fjell.
Og så er det selve
programmet. Mange av sommerens europeiske festivaler er basert på at kjente stjerner
stikker innom, spiller noe fra sitt faste repertoar og drar igjen. Ikke så i Rosendal.
Her møter du musikere som har kommet til Baroniet for å være sammen en stund og
løse en felles oppgave.
Det er dette som er grepet
til Andsnes og som gjør festivalen hans til noe unikt: Han trekker på en krets
av store musikere, folk fra hans egen generasjon, folk han har spilt sammen med
tidligere, eller yngre musikere som har deltatt i noen av de mentorprogrammene
han har vært involvert i. Han bringer dem til Rosendal og får dem til å
engasjere seg i et felles musikalsk prosjekt.
Siste år var det Schubert
det dreidde seg om. I år gjaldt det Mozart og kammermusikken, utvalgte verk som
de tilreisende musikerne framviste fra nye vinkler eller satte opp i dialog med
verk av moderne komponister.
På programmet sto et par av
Mozarts mest berømte komposisjoner, blant annet klarinettkvintetten (K.581) og klaversonaten
i C-dur (K 330). Men først og fremst fikk vi hørt sjeldent spilte verk – for
eksempel en fuge for to klaver (K.426) konstruert som et forrykende komplisert øvelsesstykke
i Bachs ånd og tilsatt en dash perlende rokokko. Og vi kom også helt inn i
verkstedet til Mozart og fikk høre et musikalsk fragment, et stykke for to
klaverer som aldri ble skrevet ferdig.
Både i fugen og i fragmentet
var Andsnes på scenen sammen med den unge sveitsiske pianisten Francesco Piemontesi.
Begge spiller krystallklart og tydelig, men det er forskjeller i tilgangen deres
til det musikalske materialet – mens Andsnes spiller Mozart robust og
kraftfullt, er Piemontesi lekende og grasiøs – og via kontrastene i spillestil får
musikken et eget løft, en særegen elektrisk spenning.
Vi hørte Francesco Piemontesi
mange andre ganger i løpet av festivalen, blant annet ga han klaversonaten i
C-dur (K 330) en delikat tolkning som fikk det store publikum til å holde
pusten og lytte i total stillhet før applausen braket løs.
Underveis i
festivalprogrammet fikk vi høre musikerne i Tetzlaff-Kvartetten – Christian
Tetzlaff og Elisabeth Kufferath (fioliner), Hanna Weinmeister (bratsj) og Tanja
Tetzlaff (cello) – i mange forskjellige konstellasjoner. Og Christian Tetzlaff
selv ga en intens, lavmælt tolkning av Mozarts sonate i G-dur (K.379) akkompagnert
av Andsnes ved klaveret.
Det var også Tetzlaff-Kvartetten
som skapte den musikalske rammen om Martin Fröst i Mozarts klarinettkvintett (K.581).
Når det gjelder klarinettisten Fröst, er alle superlativer vel egentlig for
lengst oppbrukt. Han spiller med perfekt klang i alle instrumentets registre,
han former og tydeliggjør solostemmen med svimlende musikalitet, han forgyller enhver
frase han kommer i nærheten av. En kunne frykte at denne fullendte beherskelsen
av instrumentet ville virke hemmende under framføringen av Olivier Messiaens «Quatuor
pour la fin du temps» (1941), det frysende dissonante verket for klaver,
fiolin, cello og klarinett som var lagt inn i programmet som kontrast til all
den mozartske velklangen. Men det viste seg at nettopp Frösts distinkte framføring
av «Abîme des oiseaux», den langsomme solosatsen for klarinett, skulle bli en
av festivalens helt store opplevelser.
Rosendal
Kammermusikkfestival 2017 sluttet i går. Vi lurer allerede på hvilke planer
Andsnes har for 2018.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar