Bergens Tidende, 03.09.2016
Verk av Elgar, Mahler og Knut
Vaage
Leonard Elschenbroich, cello
Edward Gardner, dirigent
Bergen Filharmoniske
Orkester
Grieghallen
Fabelaktig, høyintensiv framføring av Mahlers femte symfoni
Konsertsesongen i Grieghallen
startet med et avbud. Truls Mørk som skulle vært solist med BFO i Edward Elgars
cellokonsert, var plutselig blitt syk. Men likevel ble det både Elgar og cellokonsert
på torsdag – for Mørks unge, tyske kollega, Leonard Elschenbroich, var kommet
til byen med kort varsel og kunne presentere Elgars svanesang i en frisk,
kraftfull tolkning med varm, gylden tone og klar artikulasjon. At orkestret av
og til strevde med å finne balansen i forhold til solisten, må sikkert
tilskrives de uvanlige omstendighetene og kort prøvetid.
Til gjengjeld var det full
kontroll og balanse mellom alle grupper og stemmer da Edward Gardner etter
pausen førte orkesteret gjennom Gustav Mahlers mektige femte symfoni.
Musikkhistorikerne sier vanligvis
at Mahler her i den femte symfonien forlater de musikalske fortellingene som hadde
preget de fire foregående, at han nå begynner å arbeide mer abstrakt og satse
på «rene» musikalske former. Men uansett – fortelling er det nå likevel i den
femte. Til de grader. Det er bare å lese satsmarkeringene: «Sørgemarsj: Med
avmålte skritt. Strengt. Som en gravferd», «Lidenskapelig, vill» og så videre.
Og slik Gardner tolket og organiserte
BFOs framføring av den femte symfonien, var det nettopp dette det hele dreidde
seg om – den store fortellingen, den lange handlingstråden, det enorme spennet
som starter med sorg og gravferd og som etter mer enn en time med voldsomme turbulenser
og konflikter forløses i en høystemt koral.
Store sammenstøt, brå
kast, motsetninger – Gardner valgte hver gang det helt rette tempoet, det helt
rette stemningsleiet. Og musikerne fulgte ham oppmerksomt og spilte seg gjennom
stormene med høyspent intensitet. Førstetrompetens og førstehornistens store
soloinnsatser satt perfekt og strykerne løftet den klagende, lengselsfulle
adagiettoen og fikk den til å synge. En helt fabelaktig framføring av Mahlers
femte, en framføring der det hele tiden ble satset stort, en framføring som vil
bli husket.
Vi må ikke glemme at det
også var et norsk verk på programmet denne kvelden, nemlig «Tjat», Knut Vaages
lille, musikalske knallperle fra 2005. Verket ble opprinnelig skrevet til bruk
som ekstranummer for BFO. Men på torsdag var det av gode grunner plassert aller
forrest i programmet – der det fungerte som en humørfylt opptakt til en høyspent
kveld.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar