Verk av Mozart
Leif Ove
Andsnes, dirigent, piano
Oslo
Filharmonien
Oslo Konserthus
Festspillene
Ifølge
tradisjonen må Festspillene slutte med en orkesterkonsert i den
første uken av juni. Slik har det alltid vært. Og slik ble det faktisk også i
år – selv om Festspillprogrammet 2020 har vært det mest utradisjonelle
noensinne.
Da
Corona-nedlukkingen var et faktum, ventet de fleste at festspilldirektør Beyer
ville kaste inn håndkleet og avlyse alt. Han gjorde ikke det. Heldigvis.
Han og
festspillstaben hev seg rundt og klarte å etablere et alternativt, digitalt og
gratis tilbud til alle oss som sitter hver for seg rundt om i hjemmene våre.
For den musikalske delen av programmet betydde dette strømming av Festspillkonserter
uten publikum i salen, spilt av musikere på korrekt Corona-avstand av hverandre
– ispedd opptak fra tidligere års arrangementer.
Det har vært to
flotte uker med nye musikalske opplevelser på fjernsynsskjermen hver dag,
konserter med unge, norske musikere, fine avvekslende programmer.
Og onsdag kveld
kom vi altså frem til avslutningskonserten – et rent Mozart-program som ikke
ble sendt fra Grieghallen, men – hjelpe meg! – fra Oslo, med Festspillenes
allestedsnærværende Leif Ove Andsnes som solist og som musikalsk leder av
Oslofilharmonien.
Det ble en
annerledes avslutningskonsert – og en annerledes Mozart-konsert. For Andsnes er
i gang med «Mozart Momentum», et nytt prosjekt der han fokuserer på hva som skjedde med Mozart i
årene 1785-86. Og den Mozart vi fikk høre onsdag kveld, var ganske mye
annerledes enn han vi trodde vi kjente.
De tre verkene
på kveldens program er alle skrevet i løpet av et par måneder våren 1785. Først
Mozarts klaverkvartett Nr. 1 (g-moll, K478) – som trolig også er
musikkhistoriens første verk i denne sjangeren. Når Andsnes spiller den sammen
med konsertmester Elise Båtnes (fiolin), Catherine Bullock (bratsj) og Louisa
Tuck (cello), forstår vi at dette er et moderne, dramatisk stykke kammermusikk
med intense dialoger mellom klaver og strykere og med et tematisk materiale som
peker bort mot Beethoven og enda lenger frem.
Men det var
kveldens to konserter for klaver og fullt orkester – nr. 20 i d-moll (K466)
og nr. 21 i C-dur (K467) – som virkelig
tegnet et annerledes Mozart-bilde.
Mytens Mozart
er lett og lekende, elegant, delikat og alltid perlende virtuos. Mens den Mozart
som Andsnes her presenterte, viste seg å være en mørk, kontrastrik, nesten
demonisk skikkelse, en slags musikalsk «Sturm und Drang»-figur.
Vi merket det i
nr. 20 der den truende moll-karakteren i orkestersatsen pekte frem mot
dramatikken i en opera som Don Giovanni, og der Andsnes spilte solostemmen
muskuløst, stormfullt med tydelige referanser til den unge Beethoven.
Og hvis du
trodde at Mozarts klaverkonsert nr. 21 – «Elvira Madigan»-konserten – skildrer
et lyst, svensk sommerlandskap, malt i fine pastellfarger, ja, da må du tro om
igjen. For når Andsnes og Oslofilharmonien spiller den, skjønner vi at det
henger mørke skyer på denne himmelen og at fortellingen på marken handler om
sorg og store følelsesmessige konflikter.
Da var
Festspillene 2020 vel slutt? Nei, ikke helt ennå. For etterpå kom det enda mer
musikk: Det Norske Solistkor og deres dirigent Grete Pedersen skulle hatt en
konsert dagen før, men den ble avlyst på grunn av tirsdagens musikalske
blackout for George Floyd. I stedet fikk vi høre og se opptaket onsdag kveld.
En fin fremføring av Bachs motetter. Og et fint punktum for Festspillene 2020.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar