Memory/History
Åpningskonsert
Borealis
Universitetsmuseet
Sterk åpning av Borealis-festivalen
Det er mange
forunderlige og merkelige dyr i Universitetsmuseets naturhistoriske avdeling
oppe på Muséplass. Onsdag kveld var det i tillegg forunderlige lyder og merkelige
hendelser.
Vi var på
åpningen av Borealis – festivalen for eksperimentell musikk. Og på turen rundt
i museet fikk vi noen eksempler på hva som kan dekkes av denne merkelappen – «eksperimentell
musikk».
I noen av
rommene sto en enkelt musiker i et hjørne og kommenterte de utstoppede dyrene –
med stille lyder fra en gitar, med brøl fra en tenorsaksofon, med lodne buestrøk
på en kontrabass. Ute i trapperommet sto det illuminerte engelske F*Choir og
sang feministiske paroler.
Og inne i
hvalrommet, med de kjempemessig skjelettene, i taket var det en –rørende,
bevegende – lydinstallasjon der Bjarne Kvinnsland, Trond Lossius og den
amerikanske økofilosofen David Rothenberg så å si har gjenopplivet de døde
dyrene via opptak av hvalsang og lyder fra det opprinnelige habitat ispedd
Rothenbergs boblende klarinett.
Etter rundturen
i museet ble vi ledet over til Universitetsaulaen der det var skåltaler. Og så
var det tid til den egentlige åpningen: en konsert med musikk av
festivalkomponisten George Lewis.
George Lewis har
en mangfoldig biografi. Han er jazztrombonisten som med tiden ble
multimediekunstner, en pioner innen musikkteknologi og datadrevet komposisjon
og improvisasjon – og i tillegg
professor i Amerikansk musikk på Columbia University i New York.
Lewis-konserten
åpnet med et imponerende stykke musikkteater: I den mørklagte aulaen går den
engelske sangeren og performance-kunstneren Elaine Mitchener langsomt opp langs
en lysstripe i midtgangen mens hun synger «Memorial», et dikt om tap og
erindring av den sørafrikanske poeten Keorapetse Kgositsile.
Mitcheners ekspressive
sang ble akkompagnert av et flokete, elektronisk generert støyunivers der det en
enkelt gang var innmontert en flyktig melodisk frase – som en slags lydreferanse
til det stedet i Kgositsiles dikt som handler om vanskelighetene ved å
fastholde minner.
Resten av
konserten besto av Lewis-komposisjoner skrevet for og fremført av levende
musikere – som i dette tilfellet var Sjøforsvarets musikkorps dirigert av Ingar
Bergby.
Også denne
delen av konserten startet med et stykke musikkteater: Korpset kommer inn i
aulaen i små grupper mens de fremfører «Arcades», et verk der de enkelte musikerne
selv velger rekkefølgen av det komponerte materialet, men der materialet samtidig
er organisert slik at det vil oppstå melodiske og harmoniske sammenhenger underveis
og at lydbildet får en definert retning.
Etter korpset
var kommet på plass på scenen, oppførte de konsertens hovedverk, bestillingsverket
«Kulokker», en 20 minutter lang, komposisjon – som vel i utgangspunktet hadde
noe med kulokk å gjøre, men som raskt utviklet seg til et massivt, komplekst lydunivers,
imponerende fremført av korpsmusikerne.
Korpset og
Ingar Bergby sluttet konserten med en presis, skarp fremføring av «Big
Shoulders, Sharp Elbows», en komposisjon som refererer til Carl Sandburgs dikt
om Chicago, svineslakteriernes by, og der Lewis har skapt et skikkelig stykke «storby-musikk»,
en kvass urban montasje av sirener og bilhorn og soniske sammenstøt.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar