Verk av Beethoven
Boris Berman, klaver
Janos Fürst, dirigent
Bergens Filharmoniske Orkester
Grieghallen
Storslått avslutning på Beethovenfestival
Beethovenfestival ‑ hvorfor nå
det? Visst er Beethoven selve bærebjelken i det klassisk-romantiske
repertoaret. Og naturligvis bør Beethoven være fyldig representert på ethvert
ordentlig orkesters sesongprogram. Men, men. Seks rene Beethovenkonserter på ti
dager? Og så nettopp nå, i Schubert-året? I Brahms-året? Hva er meningen?
Meningen er det mange som har
lurt på de siste dagene. Og festivalen har, som kjent, ikke gitt noe entydig
svar på de mange spørsmålene. Ikke har det vært noen klar linje i valg av
solister. Ikke har det vært presentert noen markant nytolkning av Beethovens
verk. Orkestret har i perioder virket slitent. Og så videre, og så videre.
Men så kom da avslutningen. Med
en formidabel konsert som fikk taket i Grieghallen til å løfte seg og alle
spørsmål til å forstumme. En konsert med et orkester og en dirigent i toppform.
Og med russiske Boris Berman som en helt fremragende solist i den femte
klaverkonserten, Kaiser-konserten.
Boris Berman gikk direkte inn i
verket, inn i musikkens kjerne. I de første opulente taktene satte han, myndig,
autoritativt, klaveret i sentrum med en teknisk briljant, nesten improviserende
presentasjon av stoffet, samtidig med at han foregrep det som skulle komme ved
hele tiden å bryte det kraftfulle, deklamatoriske uttrykket ned, la det blende
over i transparent, inderlig akkordspill. Dermed var verkets spenningspoler
etablert, og så var det bare å sette seg helt ut på kanten av stolen, folde
ørene ut og lytte til en gjennommusikalsk oppførelse av Beethovens store drama:
Kraftfull, blodrik i yttersatsene, drømmende, svevende innadvendt i adagioen.
Tolket av en pianist som ikke bare spiller klaver men også spiller på og med
orkestret, hele tiden nærværende, hele tiden inne i musikken. Med en
virtuositet som er midlet, aldri målet.
Det ble en sublim tolkning som
satte sitt preg på resten av kvelden, ga den karakter, ga den tone. For den
opphøyde stemningen holdt seg også etter pausen, da orkestret og Janos Fürst
kom tilbake med Beethovens femte symfoni. Det er ingen tvil om at Fürst har en
ytterst gunstig innvirkning på orkestret, og at de mange dagene under
festivalen har gitt resultater. Man merket det i Beethovens femmer som denne
kvelden ble spilt uten vanlig akademisk tørrhet, nettopp så strømmende, nettopp
så organisk sammenhengende som lærebøkene foreskriver, men som man sjeldent
hører den i dagens konsertsaler.
Må det være Beethoven? - har
mange spurt seg selv i løpet av denne festivalen. Etter fredagens konsert
svarer vi med hans egne ord: Ja, det må det være. Es muss sein!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar