Bergens
Tidende Morgen, 23.09.1997
Liv Kjersti Knutsen Sandve, sopran
Kjell Magnus Sandve, tenor
Per Arne Frantzen, klaver
Troldsalen
Nordiske romanser i problematisk fortolkning
Opera var det første man tenkte på under søndagens konsert
med ekteparet Sandve. Begge satser på det store, kraftfulle uttrykket, den
store musikalske gestikken. Og begge har stemmer som passer bra til formålet – Liv Kjersti Knutsen Sandves sopran
er skarp, vibrerende, Kjell Magnus Sandves tenor er kraftig, litt nasal, en
riktig «heltetenor».
Men når det er spinkle nordiske romanser som står på
programmet, da kan denne stemmekonstellasjonen lett bli temmelig problematisk.
For uansett om komponisten heter Grieg, Backer Grøndahl, Kjerulf, Alfvén eller
Sibelius, så ligger det jo i disse sangene alltid en rest av enkelhet, et ekko
av intimiteten i forgangne tiders borgerlige dagligstuer. Og nettopp denne enkelheten,
denne intimiteten hadde ganske trange kår under søndagens konsert. Spesielt fikk Grieg en noe hardhendt behandling, men det var også andre problematiske steder
underveis – som f.eks. i Hugo Alfvéns «Skogen sover» hvor Kjell Magnus Sandve
hadde problemer med å gire ned og tilpasse seg klaverets delikate, harmoniske
fargeskift.
At det var sangene etter pausen som lyktes best, det er det
en slags kunstnerisk rettferdighet i. For her ble det fokusert på musikk som i
utgangspunktet er komponert for et noe større format og et noe kraftigere
uttrykk: Tyske romantiske duetter – Brahms, Schumann, Felix og Fanny Mendelsohn. Utadvendt, tostemmig musikk
i en flott, poengtert fortolkning.
Ved klaveret satt Per Arne Frantzen: presis, lydhør, lojal,
en talentfull akkompagnatør som formår å støtte sangerne samtidig med at han
hele tiden setter sitt eget, helt personlige merke i musikken.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar