Verk av Luciano Berio
Neue Vocalsolisten Stuttgart
Dirigent: Luciano Berio
Bergen Filharmoniske Orkester
Grieghallen
Strålende konsert med Luciano Berio og Bergen Filharmoniske Orkester under åpningen av Kulturby Bergen 2000
Som komponist har Luciano Berio preget musikkhistorien i et
halvt århundre. At han også er en glimrende dirigent av egne verk hørte vi på
den flotte konserten i Grieghallen under åpningen av Kulturby Bergen. At han i
tillegg er en stor pedagog fortalte allerede kveldens program som var lagt til
rette slik at publikum umerkelig ble ført inn i hans komplekse musikalske
univers.
Det startet stillferdig, elegant med «Quattro versioni della
'Ritirata notturna di Madrid' di Luigi Boccherini sovrapposte e trascritte per
orchestra». Bak den imponerende tittelen gjemmer det seg en liten musikalsk
spøk: Berio har lagt fire versjoner av Boccherinis 1700-talls-sviske «Ritirata
notturna di Madrid» ovenpå hverandre og har instrumentert dem for stort
orkester. Resultatet er blitt en fin, lett - og litt skeiv - rokokko-aktig
sats, et kjærlig tilbakeblikk på en svunnet tid. Og samtidig en pedagogisk
demonstrasjon av Berios palimpsest-teknikk, dette at han skriver sin musikk inn
over sitater fra andre komponister slik at de enkelte lagene skinner igjennom
hverandre og kan høres samtidig.
«Rendering» (1988-90) demonstrerer en variant av denne
teknikken. Utgangspunktet er noen fragmenter av en Schubert-symfoni som aldri
ble ferdig. Berio har instrumentert disse fragmentene men har også fylt
mellomrommene ut med musikalsk tid, så å si. Schubert-fragmentene stråler i
romantisk 1800-talls glans - og løper så umerkelig over i en gjennomsiktig
moderne sats slik at det hele tiden oppstår sarte, skjøre effekter i
overgangene.
Og etter pausen braket det da løs med «Sinfonia». Hvor
«Rendering» er en akvarell i duse farger, er Sinfonia som et bilde av
Rauschenberg - komplekst, vilt, en aggressiv montasje av stoff, en kompostbinge
av sitater. «Sinfonia» er ikke bare Berios orkestrale hovedverk, det er også
det verket som bedre enn noe annet - rockemusikken, Miles Davis og Dylan
inklusive - fanger den eksplosive livsfølelsen, den intellektuelle euforien, de
store, utopiske visjonene i årene omkring 1970 - et verk hvor fransk
strukturalisme, mai ’68, amerikansk borgerrettighetsbevegelse og Becketts
minimalisme bringes i dialog med Mahlers andre symfoni og med sitater fra 200
års musikkhistorie.
C’è musica e musica - det er musikk og så er det musikk -
var tittelen på Berios pedagogiske programmer for italiensk fjernsyn i denne
perioden. «Sinfonia» forteller at det er musikk og så er det Berios musikk, en
musikk som på en forunderlig måte bærer all annen musikk i seg - som erindring,
som drøm, som underliggende struktur, som motspill og medspill. Slik musikk
høres best i en konsertsal hvor verkene får en nesten romlig dimensjon. På
torsdagskonserten hørte vi «Sinfonia» nettopp slik - i en inspirert,
gjennomarbeidet tolkning hvor Berios sammenfiltring av arkeologiske lag sto
frem og nesten kunne ses som en stor kompleks skulptur av lyd.
Thank you, maestro - sier tenoren i slutningen av den tredje
satsen. Også vi takker og bukker. Også takk til de åtte imponerende virtuose
sangerne i gruppen Neue Vocalsolisten Stuttgart. Og takk - først og fremst -
til det topptrente Bergen Filharmoniske Orkester som påtok seg denne krevende
oppgaven og klarte den med bravur.
I disse dagene hvor den bevisstløse amatørismen feirer sine
store triumfer, hvor populismen stikker hodet frem overalt, og hvor alle byens
koryfeer forsikrer hverandre om at Kulturby Bergen heldigvis ikke er noe
kulturelitisk arrangement - i disse dagene er det bra at det finns kunstnere
som Berio og institusjoner som Bergen Filharmoniske Orkester som kan minne oss
om at all kultur, uansett uttrykk og form, dreier seg om kvalitet. Og at ordet
kunst er beslektet med «å kunne».
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar