Ropet frå Oskehaugen
Libretto: Jan Ove Ulstein
Musikk: Eilert Tøsse
Paul Åge Johannessen, Inkeri Magnuson, Rune Thelen, Simon
Kirkbride
Glissando Vokal Ensemble m. orkester
Dirigent: Tone Kvam Thorsen
Regi: Silje Folkedal
Scenografi: Worm Winther
Bergen Kammeropera
Korskirken
Urfremførelse av spennende kirkeverk basert på Jobs bok.
Det er en gammel velkjent historie Jan Ove Ulstein og Eilert
Tøsse tar opp i kirkeoperaen «Ropet frå oskehaugen»: Historien om Job som
straffes av Gud. Alt tas fra ham, familie, hus og hjem. Uten grunn. Han forstår
ingenting, han klager over sin skjebne. Men Gud kommer som en storm og revser
ham: Hvem er han som tør anklage Skaperen? Job angrer og får tilgivelse. Og får
til sist erstatning for alt det tapte.
En enkel,
voldsom historie om lidelsens problem, om det paradoksale i at Gud både er
allvitende og god og allikevel tillater at det er ondskap og urettferdighet i
verden.
Men når Jobs bok er blitt stående som et av den vestlige
litteraturens mesterverk er det nok ikke alene på grunn av den dramatiske
handlingen eller den spissfindige religiøst-moralske tematikken. Det er vel så
meget på grunn av de lange passasjene i teksten hvor det ikke er dramatikk,
hvor det ikke skjer annet enn at Job og vennene hans diskuterer og argumenterer
om verdens innretning i store billedrike utladninger.
Kan en slik
rik, statisk tekst gjøres til opera, til kirkeopera? Neppe – og Jan Ove Ulstein
har da heller ikke forsøkt det. Han har skåret teksten helt inn til beinet,
lagt en smule til selv og er kommet opp med en mellomting, ikke en opera, vel
heller ikke et riktig oratorium - men et
sangverk for fire solister, kor, orgel og kammerensemble der historien om Jobs
prøvelser presenteres i ni korte avsnitt og tre epiloger.
Noen av
Ulsteins tekstlige grep kan diskuteres. For eksempel at han har skåret Jobs
venner helt vekk, eller at han har lagt en fortellemessig sett noe uklar, nytestamentlig
ramme om historien – som om den ikke var sterk nok i seg selv. Men i det store
og hele fungerer teksten bra som grunnlag for et enkelt, scenisk verk preget av
alvor, patos, ro.
Eilert
Tøsse har skrevet ganske sammensatt, men velfungerende musikk til denne
teksten. Det starter med svevende New Age-klanger i kirkerommet lenge før
forestillingen begynner. Og det fortsetter med fritonale satser i de ni
avsnittene og små pointillistiske, wienerskole-aktige skisser mellom dem. Det
er også en folkelig gatesangerinne som spiller en gjennomgående rolle.
Under
urfremførelsen i Korskirken var det bra prestasjoner fra solistene - Paul Åge
Johannesen i den store rollen som Job, Rune Thelen som Satan og Inkeri Magnuson
som gatesangerinnen. Men den musikalsk sett mest overbevisende innsatsen sto
bassen Simon Kirkbride for i rollen som den fraværende Gud. Koret hadde mange
fine innsatser, for eksempel i samspill med Satan og Job i femte avsnitt, men
slet ellers en hel del med intonasjon og fylde underveis. Spesielt var det
problemer på herresiden. Tone Kvam Thorsen styrte hele det sammensatte
ensemblet gjennom forestillingen med sikker hånd.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar