Hector Berlioz: Grande messe des morts
Bror Magnus Tødenes, tenor
Bergen Filharmoniske Kor
Håkon Matti Skrede, kormester
Edward Gardner dirigent
Bergen Filharmoniske Orkester
Grieghallen
Festspillene i Bergen
Et rekviem med fremdrift, men uten retning
Det var bare ett verk på Festspillenes åpningskonsert i
Grieghallen: en halvannen time lang fransk dødsmesse.
Er festspillsjefen da blitt helt katolsk i hodet?
Vel, forklaringen er vel heller at han – i likhet med mange
av forgjengerne sine – har ønsket å starte med noe storslått og overveldende,
med en musikalsk «event».
Tidligere har det vært internasjonale superstjerner på
åpningsprogrammet. Noen festspillsjefer har satset på spektakulære
operaforestillinger. I år ble det altså «Grande messe des morts», et rekviem
til minne om de falne etter en av Frankrikes mange revolusjoner, signert Hector
Berlioz.
Og hos Berlioz er det i alle fall store dimensjoner, store
armslag og dramatikk så det monner. Rekviemet hans er skrevet for
kjempeorkester, kjempekor, en guds velsignelse av paukister og andre
slagverkere. Pluss messingblåsere i kvadrofonisk oppstilling rundt om i konsertlokalet
– for tilfellet flott spilt av musikere fra Eikanger-Bjørsvik Musikklag
Bergen Filharmoniske Kor og Orkester er veldig godt skodd
til å framføre et kolossalt verk som dette. Gjennom de siste årene har de – med
Edward Gardner som dirigent og Håkon Matti Skrede som kormester – nærmest
spesialisert seg i tolkningen av store korverk.
Erfaringene fra disse tidligere sammenhengene kom godt med
under åpningskonserten. For selv om Berlioz’ rekviem vanligvis trekkes frem som
et eksempel på hans oppblåste og upraktiske komposisjoner, så inneholder det i
realiteten et bredt, nyansert spektrum av klanger – alt fra uakkompagnert kor
til de helt store utblåsningene med fullt kor og orkester.
BFOs kor – supplert med Edvard Grieg Kor, Collegiûm Mûsicûm
Kor og Royal Northern College of Music Choir – mestret denne vokale spennvidden
med fin, egal klang, med klar diksjon og frasering og med mektig, overveldende
styrke i de massive satsdelene. Tenoren Bror Magnus Tødenes kom inn på slutten
og hadde en flott, smektende solo i Sanctus-delen. Og Edward Gardner – som
tydeligvis trives med slike kompliserte partiturer – hadde et øye på hver
finger og koordinerte alle bevegelser i den store orkestrale organismen.
Når dødsmessen likevel ikke blåste oss helt over ende denne
kvelden, skyldes det ikke fremføringen, men noen strukturelle problem i verket
selv. For det er – som ofte hos Berlioz – noe uavsluttet, noe fragmentarisk
over komposisjonen hans. Han skriver lange, fine melodilinjer, de utvikler seg
fritt og flott, mens det harmoniske underlaget spiller en vesentlig mindre
rolle for ham. Rekviemet hans har fremdrift, men mangler retning – kunne en si.
Det består av enkeltstående, lysende episoder som aldri føyer seg skikkelig
sammen.
Under fremføringen i Grieghallen var de enkelte delene av
verket vakkert lyssatt av lysdesigneren Stein Phillips. Og midtveis i verket
beveget kjempekoret seg i lange rekker ut i salen og sang Dies Irae-delen
stående i halvmørke foran orkestret. Men disse sceniske grep eller
«dramatiseringer» klarte ikke å skape den sammenhengen og helheten som verket
selv mangler.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar