Verk av Brahms
Stephen Kovacevich
Dirigent: Simone Young
Bergen Filharmoniske Orkester
Grieghallen
Stephen Kovacevich i Grieghallen med gjennomreflektert tolkning av Brahms’ første klaverkonsert.
Navnet er Kovacevich. Stephen Kovacevich. Han er pianist.
Ikke en av de som konstant er på forsidene av de store musikktidsskriftene. Men
like fullt en fremragende musiker. Hans gamle plateselskap Philips skjønte det
ikke. Først etter at han byttet til EMI, er han blitt innspilt etter
fortjeneste og verdsatt som det han er: En av tidens største pianister, en
kunstner som ubesværet dekker hele det sentrale klaverrepertoaret. Og som
alltid gir lytteren stoff til ettertanke.
Så sitter han da ved flygelet i Grieghallen og spiller Brahms’ første
klaverkonsert. Hvor ofte har han ikke spilt dette verket, på plate, i
konsertsalen? Og likevel er det som om musikken fremdeles er ny for ham. Ny
blir den i hvert fald for tilhøreren. Gjennom hele dette konfliktfylte verket
hvor den unge Brahms har sørget for at alt er annerledes enn i vanlige
klaverkonserter, gjennom hele denne lange, uortodokse musikalske
konstruksjonen, holder Kovacevich alle muligheter åpne. Han spiller verket
rytmisk friere enn man er vant med, ofte nesten improviserende, fabulerende.
Men det er ingen hast i tolkningen, heller ikke noe romantisk drømmeri. Derimot
er det en klar og våken tanke, en slags musikalsk ettertenksomhet – som om han
i hver takt overveier verkets mange muligheter før han velger den som – hver
gang - viser seg å være den rette, den som logisk, men uventet, fører musikken
videre og åpner nye perspektiver og nye valg.
Ikke at han underveis glemmer musikkens mer elementære,
kontante aspekter. Kovacevichs Brahms er sterk og muskuløs når det kreves. Hans
”maestoso” i førstesatsen er nettopp majestetisk, hans oktavtriller er
virtuose, fulle av kraft og overskudd. Og tredjesatsens rondo er ungdommelig
energisk. Like fullt er det den langsomme, reflekterende andresatsen som i
denne tolkningen fremstår som hele verkets omdreiningspunkt.
Det var også her Kovacevich fikk det beste motspill fra
Simone Young og orkestret - hvis innramning av solostemmen ellers virket noe
fragmentarisk og avventende, for ikke å si spakferdig. Noe av forklaringen fikk
vi kanskje etterpå i Brahms’ fjerde symfoni hvor det var betydelig mer glød og
energi i fremførelsen, men hvor det samtidig også ble klart at Simone Youngs
bilde av Brahms er annerledes enn Kovacevichs. Hvor han er opptatt av den
reflekterende Brahms, legger hun primært vekt på musikkens hardtslående
poenger. Hennes Brahms er kantet, mer skarp i klangen enn man er vant med, men
ganske effektiv. Og det er sikkert ikke noen tilfeldighet at det var den
humørfylte, friske tredjesatsen som fungerte best i denne fremførelsen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar