Mozart: Tryllefløyten
Regi: Gianmaria Romagnoli
Lys: Jens Lange
Medvirkende: Stephen Chaundy (Tamino), Bodil Arnesen
(Pamina), Jeremy Huw Williams (Papageno), George-Emil Crasnaru (Sarastro),
Penelope Randall-Davis (Nattens Dronning).
Bergen Operakor og et sammensatt orkester
Dirigent: Anne Randine Øverby
Vest Norges Opera
Arenum
Arenum
Vest Norges Opera med effektfull oppsetning av Mozarts Tryllefløyten.
«Ringenes Herre» har det – det som alle verdens
filmprodusenter og TV-direktører drømmer om: universal appeal, noe for enhver
smak. Mozarts Tryllefløyten har det også. Den er riktignok skrevet for 200
år siden, men er likevel den perfekte operaen for en medietid som vår. For her
er det litt av hvert, høyt og lavt i salig blanding, edle følelser og
lavkomikk, ren kjærlighet og mørke drifter, eventyr og action, seriøs musikk og
enkle melodier. Og dessuten en symboltung historie om kampen mellom det onde og
det gode. Tolkien selv kunne ikke ha gjort det betre.
Oppsetningen i Arenum fanger alt dette i et effektivt,
fargesprakende og underholdende show med flott lyssetning, spektakulære sceniske
opptrin og mange rare påfunn. Den listige slange er for anledningen blitt til
tre gymnastiske fantasimonstre; blant dyrene i skogen er det en imponerende
livaktig øgle; seks kantede egyptiske figurer blander seg i handlingen fra tid
til annen; slavenes dans er ubetalelig koreografert, osv.
Tryllefløyten er ikke noen sammenhengende opera, musikalsk
sett, den er nettopp et show, en serie «numre». Og når det gjelder de sentrale
numrene lyktes det meste på premierekvelden. Stephen Chaundy som synger Tamino
har kanskje ikke den største stemmen i verden, men han økonomiserte bra med den
og fungerte utmerket både alene og i samspillet med Bodil Arnesens
uttrykksfulle Pamina. George-Emil Crasnarus var en solid Sarastro og ga «In
diesen heil'gen Hallen» bra dybde. Nattens Dronning, Penelope Randall-Davis kom
en anelse for fort fra start i «Zum Leiden bin ich auserkoren», men tok
revansje i andre akt med en gnistrende versjon av «Der Hölle Rache kocht in
meinem Herzen».
Men som det ofte skjer i verk av denne typen, var det de
mindre rollene som stjal showet: I dette tilfelle Die drei Damen – hardtslående
og effektivt sunget av Liv Kjersti Knutsen Sandve, Åsne Kvamme og Tone Kvam
Thorsen, for anledningen dresset opp som sado-masochistiske dominatrix’er. Og
så var det kveldens scoop: Jeremy Huw Williams - en liten, kvikk, Hobbit-aktig
Papageno, musikalsk, levende, nærværende. Det ble sagt at han var indisponert
denne kvelden. Det merket man ikke.
Goethe sa i sin tid om Tryllefløyten at «det trengs mer
dannelse til å erkjenne denne operatekstens verdi enn til å fornekte den».
Oppsetningen i Arenum fornekter den bestemt ikke, men det spørs til gjengjeld
om regissøren, italienske Gianmaria Romagnoli helt har erkjent hva teksten
egentlig handler om. Det er også Romagnoli som har skapt scenografien og kostumene.
Og det har han gjort bra og effektfullt. Men når det gjelder tolkningen av
teksten, er det tydelig at det er scenografen, ikke regissøren Rogmanoli som
har vært den dominerende. Og som har bestemt det sentrale grepet i
fremstillingen av Sarastro og hans vise broderskap.
I programheftet antyder Romagnoli ettertenksomt at dette jo
handler om Opplysningstidens kultur (som
i oversettelsen ubehjelpsomt gjengis som «den illuministiske kulturen»).
Opplysningstiden er for så vidt bra nok, ifølge Romagnoli, men Sarastro,
fornuftens og frihetens vokter, er ikke helt så bra. Han er sikkert maktsyk,
litt liksom moderne TV-predikanter. Logikken er vel ikke helt klar her, men det
er formentlig slike tanker som er bakgrunnen for at Romagnoli konsekvent
fremstiller Sarastro og hans følge av egyptiske prester som mafia-bosser med
svart dress, solbriller og maskinpistoler. Og later Sarastro spankulere rundt
med en yppig blondine i lenke.
Noen nærmere sammenheng med Mozart eller med operaens
grunntematikk, har det ikke. Men flott og sexy ser det i hvert fald ut. Det
skal han ha.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar