Verk av J.S.Bach, Christoph Förster og Magnar Åm
Ruth Solveig Steinsland, barokkobo
Kåre Nordstoga, orgel
Bergen Barokk
Maria Festdagene 2003
Mariakirken
Med Ruth Solveig Steinsland som guide gjennom barokkens obomusikk.
Det var slutten på Maria Festdagene, det var Bach til start,
det var Bach til slutt, det var Bach i midten. Og over det hele svevet en
syngende obo.
Er det noen som har skrevet vakker musikk for obo, så er det
Bach. Og når dette gamle, forunderlige instrumentet spilles av en så begavet
musiker som Ruth Solveig Steinsland, da må det bare bli fest.
Her var det anledning til å høre barokkoboen i mange
innramninger. Og til å høre Steinsland i mange forskjellige roller: som solid
ensemblemusiker i Bergen Barokk, som kammermusiker i tett samspill med Frode
Thorsens fløyte og Hans Gunnar Hagens bratsj, og ikke minst som frisk solist i
en galant konsert av Christoph Förster, en av barokkens mange habile, men
glemte komponister.
Kveldens hovedverker var Bach-kantatene BWV 152 og 49 fra henholdsvis 1714 og 1726. Unge tyske Dirk Schmidt sang basspartiene med stor, uttrykksfull stemme. Og i sopranpartiene imponerte Mona Julsrud enda en gang. Vi kjenner etter hvert denne fantastiske høye, klare stemmen, men blir likevel hver gang like overrumplet når hun åpner for den og uanstrengt legger den inn som en ekstra fløytestemme øverst oppe i satsbildet.
Midt i all denne vellyden fremførte Kåre Nordstoga Magnar
Åms nyskrevne orgelverk «Århundra samanfuga» - et verk vi nok må vente med å ha
en mening om. Umiddelbart virket en konsert med vegg-til-vegg barokkmusikk ikke
som den beste innramningen for et verk av denne typen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar