Verk av Milhaud, Mozart og Beethoven
Dirigent og solist: Philippe Entremont
Bergen Filharmoniske Orkester
Grieghallen
Klarhet og dramatikk. Philippe Entremont gjester Bergen
Når Philippe Entremont besøker Bergen Filharmoniske
Orkester, kan man være sikker på at det skjer noe flott i Grieghallen. Han er
en fremragende pianist, en stor dirigent og en musikernes musiker som alltid
får orkestret til å yte sitt aller beste. Når det gjelder musikk i spennet fra
Haydn til Schubert er han suveren. Han er rutinert – både som pianist og
dirigent – men musikken blir aldri rutine for ham. Det er alltid noe på spill,
noe som skal formes på en ny måte, noe som skal organiseres annerledes enn før.
Vanligvis har han en klaverkonsert av Mozart på programmet.
Denne torsdag kveld var det nr. 21 – som han dirigerte fra pianokrakken og
spilte slik at man glemte alt om Bo Widerberg og «Elvira Madigan». I Entremonts
og BFOs tolkning var det ikke et snev av romantisk svensk sommer og Pia
Degermark i slow motion, men bare ren, sterk musikk – spilt med utsøkt
kammermusikalsk fornemmelse av både solist og orkester.
I Mozart fokuserte Entremont på spenningen mellom den
krystallinske klarheten i de raske passasjene og de dramatiske
følelsesutbruddene i den langsomme andresatsen. I fremførelsen av Beethovens 4.
symfoni etter pausen var det overgangen fra wienerklassisismens fornuft til
romantikkens følelse som var det sentrale prosjektet. Det ligger ikke mange år
mellom Mozarts klaverkonsert og denne muntre, nesten elegante, symfonien, men i
Entremonts tolkning merker man likevel at Beethovens musikk er skrevet i en ny
tid, i en verden der de følelsesmessige investeringene er annerledes og
risikoen for sammenbrudd større.
Tradisjonen tro hadde Entremont også et stykke nyere musikk
på programmet, denne gang var det Darius Milhauds ballettmusikk «La création du
monde» fra 1923, et morsomt, nesten rørende, musikalsk kuriosum fra en svunnet
tid. Det er snakk om «jazz-inspirert» musikk – sier musikkhistorikerne. Men «La
création du monde» er først og fremst et vitnesbyrd om hvor fremmed og nærmest
uforståelig den nye amerikanske musikken må ha virket på samtidens europeiske
komponister. I Milhauds rådville versjon er «jazz» en serie musikalsk
usammenhengende effekter – tradisjonell europeisk salongmusikk spritet opp med
dissonante blåserklanger, sirupsklisne saxofonlinjer, klagende klarinetter
pluss helt ubetalelig stivbent rytmikk i slagverket.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar