Richard Strauss: Salome
Pawel Wunder (tenor), Anna Lubanska (mezzo), Eilana
Lappalainen (sopran) og Ronnie Johansen (baryton).
Regi: Martin Otava
Scenografi: Ján Zavarsky
Dirigent: Jacek Kaspszyk
Bergen Filharmoniske Orkester
Den polske nasjonaloperaen Teatr Wielki i samarbeid med
Opera Vest
Grieghallen
Profesjonell, gjennommusikalsk oppsetning av Richard Strauss’ opera Salome
En operaforestilling der musikken og teksten står i sentrum,
der regien ikke motarbeider verket, der store sangere får lov til og klarer å
skape dramatikken selv med egne musikalske og teatralske midler – en slik
forestilling presenterer Opera Vest i Grieghallen i disse dagene: Den polske
nasjonaloperaen Teatr Wielkis oppsetning av Richard Strauss’ Salome.
Den engelske forfatteren Oscar Wilde som skrev librettoen
til Salome, hentet historien fra Bibelen og gjorde den til en pirrende
fortelling om forvillet seksualitet, om erotikk som slår over i sadisme og
dødsdrift, om dunkle, incestuøse følelser og om «det hete begjæret»: Den
purunge prinsesse Salome blir erotisk betatt av den fangne profeten
Johannes. Da han avviser henne, blir hun grepet av raseri. Hun utnytter sin
erotiske makt over stefaren sin, Kong Herodes; hun stripper for ham, og tvinger
ham til å gi henne Johannes Døperens hode til gjengjeld.
I Grieghallen er det Ronny Johansen som har den krevende
rollen som den kyske, stålsatte Johannes Døperen, en rolle han synger med
voldsom stemmeprakt og imponerende scenisk autoritet. Men når denne betente
historien om gammeltestamentlig dekadanse og depravasjon, skal bli til opera,
står og faller alt til sjuende og sist med hvordan man håndterer tittelrollen.
Hvilket ikke er noen enkel sak. For vel har Wilde beskrevet Salome som en
purung, overspent teenager, men Strauss har på sin side skrevet partiet i det
høyeste registret, beregnet på en stor «hochdramatisch» stemme av den typen man
normalt bare hører hos veldig modne sopraner.
Det er sjeldent det lykkes å løse denne konflikten mellom
rolle og stemme i Salome – og faktisk er det lang tradisjon for å la en eldre
sopran synge rollen og så klare stripteasen ved hjelp av en ung stand-in. Men
den finsk-canadiske sopranen Eilana Lappalainen har i de senere årene vist seg
i stand til å oppfylle Strauss’ umulige krav. Noe hun demonstrerte meget
overbevisende i går kveld i Grieghallen. Hun har en kraftig, uttrykksfull
stemme og enorm vokal stamina; hun har et stort dramatisk talent og klarer alle
rollens voldsomme psykologiske skift fra forstyrret teenager til erotisk kvinne
til rasende galskap. Og i tillegg er hun vakker og har både utseende og fysisk
styrke til å danse de sju slørs dans – for straks etterpå å kaste seg ut i nye
vokale utfordringer.
I rollene som Herodes og Herodias, Salomes mor, hørte vi
Pawel Wunder og Anna Lubanska, to solide sangere fra den opprinnelige polske
oppsetningen. Mange av de mindre rollene var besatt med lokale krefter. Vi
merket oss spesielt tenoren Svein Erik Sagbråten som ga en flott, uttrykksfull
tolkning av Narraboths parti.
I orkestergraven satt musikerne fra Bergen Filharmoniske
Orkester og spilte Strauss-opera som om de aldri hadde bestilt annet. Under
ledelse av den glimrende polske dirigenten Jacek Kaspszyk ble det lagt
fargestrålende, komplekse lydtepper under sangerne med flott utnyttelse av hele
spennet fra wagnersk senromantikk til sitrende, høyspente utflukter i
tonalitetens grenseland.
Med andre ord: en fantastisk operakveld.
Et enkelt hjertesukk på tampen: I programmet skriver Opera
Vest på hjertegripende sponsor-newspeak at samarbeidet med Teatr Wielki har til
formål «å videreutvikle profesjonell bergensk operakompetanse». Men, lurer man på, er kompetansen ikke snart
så velutviklet at Opera Vest kunne begynne å lage sine egne produksjoner?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar