«Bel Canto Spectacular»
Juan Diego Flórez, tenor
Daniel Oren, dirigent
Orquestra de la Comunitat Valenciana
Decca
«Arias»
Erwin Schrott,
bass-baryton
Riccardo Frizza,
dirigent
Orquestra de la
Comunitat Valenciana
Decca
To arie-plater med unge stjerner
Det er ingen
plateselskaper i dag som har økonomi til å lage store studioopptak over mange
dager med full stjernebesetning og stjernedirigent og stjerneorkester. De
fleste operaplatene er live-opptak fra sceniske fremføringer. Til gjengjeld
velter det ut med studio-innspilte «arie-plater» der en enkelt sanger
presenterer svisker fra det kjente repertoaret, vanligvis akkompagnert av et
mindre kjent orkester og en mindre kjent dirigent. Som det er tilfellet på
disse to Decca-platene.
Mest vellykket er
«Bel Canto Spectacular» med den peruvianske tenoren Juan Diego Flórez. Han har
en lysere, slankere stemme enn for eksempel Rolando Villazón, en stemme som
passer perfekt til det sentrale bel canto-repertoaret, noe han demonstrerer
ettertrykkelig på den nye platen – som virkelig er «spectacular». Han starter
ubekymret med «Amici miei» fra Regimentets datter av Donizetti – og slynger de
fryktede ni høye C-ene ut som om dette var den enkleste sak i verden. Og etter
denne sportsprestasjonen kommer en serie ganske lange utdrag fra operaer av
Donizetti, Bellini og Rossini – hver gang med Flórez i toppform med smidige,
blomstrende fraseringer og stråleglans i det høye registeret, og med
gjesteopptreden av blant andre Anna Netrebko og Placido Domingo. Det er flott,
det er overveldende, det er litt likesom en overfylt konfekteske.
Platen med den unge
bass-barytonen Erwin Schrott fra Uruguay er mer problematisk. For det første er
repertoarvalget noe eiendommelig med en serie sentrale arier fra Mozarts
operaer i sammenstøt med arier av blant andre Berlioz, Gounod og Meyerbeer. For
det andre virker det som om Schrotts stemme ennå ikke er helt utviklet. Den
klinger hult og ofte noe anstrengt.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar