Nicholas Angelich (klaver), Renaud Capuçon (fiolin), Gérard
Caussé (bratsj) og Gautier Capuçon (cello)
Virgin Classics
Fargerike og frodige tolkninger
Det er femti år siden Françoise Sagan utga romanen «Liker De
Brahms?». I dag smiler vi ironisk av tittelens spørsmål – skrev en fransk
kulturpolitiker nylig. Eller, som en engelsk kritiker skrev i en annen
sammenheng, «Who doesn’t?» – Hvem liker vel ikke Brahms i dag?
Vel, fullt så enkelt er det nok ikke, i alle fall ikke i
Norge. Her hjemme er det fremdeles mange, både musikkvitere og vanlige
dødelige, som blir nervøse når de hører navnet Brahms. Han er så vanskelig å
like, sier de. Å lytte til ham krever forsakelse og konsentrasjon. Brahms? Det
er plikt og pensum. Musikken hans er grå og alvorlig. Sier de.
Selvsagt er musikken hans alvorlig. Den er skrevet av en
komponist som tok musikk på alvor, en mann som påtok seg å forvalte arven etter
Beethoven, Schubert og Schumann og som klarte å sammenfatte hele 1800-tallets
musikalske praksis i en storslått syntese. Musikken hans er tradisjonsbevisst,
men den er samtidig også både fargerik og frodig – og ikke minst er den
komposisjonsteknisk revolusjonerende. Det er ikke tilfeldig at Arnold Schönberg
kalte Brahms «progressiv».
Den nye utgivelsen på Virgin Classics er en god påminnelse
om alt dette. Det hjelper naturligvis at det er Nicholas Angelich som sitter
ved klaveret. Han har nærmest gjort Brahms-tolkning til sin levevei. Og
brødrene Capuçon har også etter hvert etablert seg som Brahms-eksperter. Sammen
med bratsjisten Gérard Caussé presenterer de tre sprudlende, strømmende tolkninger
av klaverkvartettene. Alle musikerne har spesielt godt øre for de fremadrettete
momentene i denne musikken. De demonstrerer hvordan den tematiske rikdommen i
den lange første kvartetten nærmest oppløser det kammermusikalske formatet
innefra og løfter musikken opp til symfoniske dimensjoner. Og de fanger,
oppmerksomt lyttende, alle de små melodiene som glimter i den andre kvartettens
kaleidoskopiske førstesats der Brahms varierer og bearbeider en serie ørsmå
motiver. Det klinger stort, flott og kraftfullt. Schönberg ville likt denne
platen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar