Mountain Dance
Verker av Grieg
Rune Alver, klaver
MUDI
Spenstig, fargesprakende tolkning av tidlige Grieg-verker
Grieg var komponist. Men han var også pianist, ja, egentlig
var han jo utdannet konsertpianist. Og han skrev de aller fleste av
komposisjonene sine for klaver. Da Einar Steen-Nøkleberg for ti år siden påtok
seg å spille inn all Griegs klavermusikk på Naxos, ble resultatet nokså
overveldende – en serie på 14 cd-er. Likevel er det fremdeles ganske begrenset
hva som vanligvis kommer opp når folk snakker om Griegs klavermusikk. A-moll
konserten, en liten håndfull svisker fra Lyriske Stykker, g-moll balladen – det
er vel omtrent hva man husker.
I de siste årene, og ikke minst i forbindelse med Grieg-året
2007, har det vært gjort en del forsøk på å sprenge denne snevre forstillingen
og løfte andre deler av Griegs klavermusikk frem i lyset. Ett eksempel er Rune
Alver som siste år utga sin kritikerroste plate «Le Nouveau Grieg» der han spilte
de to siste klaververkene, Lyriske Stykker nr. 10 (op. 71) og Slåtter (op. 72),
og demonstrerte at Grieg sent i produksjonen fremdeles kunne gi
konsertrepertoaret saft og kraft ved å hente inspirasjon i norsk bondekultur.
Nå er Alver aktuell med en ny Grieg-plate, denne gangen med
et repertoar hentet fra den diametralt motsatte enden av verklisten. På hans
«Mountain Dance» hører vi noen av den unge Griegs første komposisjoner for
klaver, Humoresker (op. 6) og klaversonaten (op. 7) fra midten av 1860-årene
pluss Folkelivsbilder (op. 19), Fire Albumsblad (op. 28) og Improvisata over to
norske folkeviser (op. 29) fra 1870-årene.
Det er interessant å sammenlikne Alvers og Steen-Nøklebergs
tolkninger av disse tidlige verkene. Steen-Nøkleberg spiller dem så å si
tilbake i 1800-tallets virtuose klavertradisjon og fremhever Griegs europeiske
inspirasjoner – slik at Humoreskene klinger som Chopin og klaversonaten som
Schumann. Alver spiller dem derimot fremover, inn i – men også igjennom – det
nasjonalromantiske feltet, frem mot en mer nåtidig forståelse av de
folkemusikalske elementenes funksjon. Hos ham klinger folkemusikken ikke bare
med som pianistiske effekter og interessante klangfarger, den er selve limet i
komposisjonene. Noe han demonstrerer ved å fremheve og aksentuere
folketonene i melodilinjene, ved å understreke musikkens rytmiske aspekter, og
ved å skjerpe alle dynamiske motsetninger. Resultatet er blitt en skarp og
spenstig og veldig fargesprakende tolkning av Grieg – Norges mest berømte og mest
oversette komponist.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar