Verker av Bent
Sørensen, Brahms og Stravinskij
Nikolaj Znaider,
fiolin
Jarle Rotevatn,
klaver
Andrew Litton,
dirigent
Bergen Filharmoniske
Orkester
Grieghallen
BFO presenterer ujevnt turnéprogram
På torsdag og i går
fikk hjemmepublikummet høre den musikken som BFO skal spille de neste ukene i
Stockholm, Tallin og Warszawa. Vi kjenner etter hvert oppskriften på slike
turnéprogrammer: Et kort stykke norsk eller nordisk musikk til oppvarmning; en
konsert fra det sentrale repertoaret med en stor, internasjonal solist; og
etter pausen et stykke russisk tjohei. Malen er enkel og effektiv. Og gir
samtidig rom for variasjoner. Som denne gangen da det nordiske innslaget var et
temmelig fersk stykke samtidsmusikk av danske Bent Sørensen. Selv om BFO
uroppførte hans «Exit Music» under festspillene siste år, virker stykket trolig
fremdeles nytt og fremmedartet for orkestret, men på torsdagskonserten fikk
musikerne det likevel til å høres typisk sørensensk ut, med drivende klangskyer
og ekkoer av glemte melodier og fine innspill av Jarle Rotevatn på klaver.
På torsdag var det
Brahms som kom etterpå, fiolinkonserten hans fremført med unge, sterke Nikolaj
Znaider som solist. Det startet med en varm, myk orkesterklang som med en gang
spente forventningene høyt. Men ennå innen vi var ferdig med temapresentasjonen
i første sats, begynte orkestret å krakelere. Det ble førti minutter med småsur
klang, upresise innsatser og generell rytmisk usikkerhet. Litton var travelt
opptatt av å geleide orkestret noenlunde helskinnet gjennom de tre satsene og
hadde minimal kontakt med Znaider. Til gjengjeld er Znaider en fiolinist som
kan det meste selv. Han hadde en smule intonasjonsproblemer i førstesatsen og
måtte finstemme underveis, men i resten av konserten spilte han seg flott
igjennom og opp over den sprukne orkesterklangen med varm, gyllen tone og
erkeromantisk frasering. Bare synd at orkestret ikke var denne oppgaven voksen.
Man gikk til pausen og tenkte: Godt dette bare er en generalprøve!
Og så, etter pausen,
hørte vi et helt annet orkester! Nå med en energisk, lysvåken Litton ved roret
i Stravinskijs musikalske folkeeventyr Petrusjka – der alt var på plass:
Skarpe, presise innsatser, presise klangblandinger, presis rytmikk. Det satt
som et skudd. Man skulle ønske at Litton og orkestret hadde arbeidet like mye
med Brahms.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar